7. EGÉSZSÉGKOCKÁZATI MAGATARTÁSOK = 147
A korcsoportokat tekintve az 5. évfolyamon fordul elő legnagyobb mértékben
a problémás közösségimédia-használat, a legalacsonyabb érték pedig a 11. osz¬
tályosokra jellemző.
7.24. ÁBRA
Problémás közösségimédia-használó tanulók arányai
nem és évfolyam szerint (N = 6206)
18,1 179
15,7
15
eu 9,8
7,2 .
5,5
| u
0
7% 92
Problémás használók aránya (90)
A 2018-as felméréshez képest a lányok körében szignifikánsan, mintegy 596 ¬
kal nőtt a problémás használók aránya.
Problémás videójáték-használat
E témakörben valamennyi kérdést csak a 9-11. osztályos tanulóknak tettük fel.
Az öttételes rövidített Internetes Játék Zavar Tesztet (Király et al., 2017; World
Health Organization, 2018) használtuk mérőeszközként. A skálapontszám
a jellemző tünetek számát fejezi ki.
) Az alábbiakban a videójátékok használatával kapcsolatos állításokat olvashatsz. Kérjük, je¬
lezd, hogy az egyes állítások milyen gyakran fordultak elő veled az elmúlt 12 hónapban!
Előfordult-e, hogy szeretted volna csökkenteni a játékkal töltött időt, de nem sikerült?
Mennyire fordult elő, hogy kevésbé volt kedved találkozni a barátaiddal, vagy csökkent az
érdeklődésed olyan programok vagy hobbik iránt, amelyeket korábban kedveltél, mert in¬
kább játszani volt kedved?
Jellemző-e rád, hogy sokat játszol, annak ellenére, hogy tudatában vagy, hogy ez rossz ha¬
tással van az életedre (pl. nem alszol eleget, nem tudsz megfelelően teljesíteni az iskolában,
vitát okoz a családtagjaiddal, barátaiddal, vagy elhanyagolsz a játék miatt egyéb fontos
teendőket stb.)?
Előfordult, hogy kockára tettél vagy akár el is vesztettél egy fontos kapcsolatot a játszás
miatt?
Előfordult, hogy rossz hatással volt a tanulmányi eredményeidre a játék? (Soha / Időnként /
Gyakran)