mainak ismerete nélkül. Az internetes bántalmazás eseteiben az anonimitás
érzete miatt a fiatalok olyan dolgokat is mondanak vagy tesznek, amit szemé¬
lyesen nem tennének; a bántalmazó számára is nehezített, hogy szembesüljön
tetteinek következményeivel (Knack et al., 2016). A cyberbullying eseteinek
az online tér , végtelensége" miatt nagyobb lehet a közönsége, ugyanakkor
nehezebb felismerni az áldozatokat, és közbelépni védelmük érdekében.
Mindezek miatt - bár az iskolai bántalmazás valamivel több diákot érint —
fontos odafigyelnünk az internetes bántalmazás előfordulási gyakoriságára
is. Eredményeink szerint az 5-11. osztályos tanulök 81%-ät nem bäntalmaz¬
ták az interneten, és a nem érintettek aránya a magasabb évfolyamokon kife¬
jezettebb. Az online bántalmazás előfordulási gyakoriságának mérése nem
tud olyan hosszú időszakot felölelni: a 2018-as és a mostani adatainkat tudjuk
egymással összevetni. Ebben az összehasonlításban érdemes szem előtt tar¬
tani, hogy a COVID-19-járvány hatására a téma vezető kutatói az online
bántalmazás növekedését jósolták (Patchin gk Hinduja, 2022). Ez a növekedés
néhány országban (pl. Kanadában vagy az Egyesült Államokban) be is követ¬
kezett, ugyanakkor hazánkban az adataink alapján erre nem került sor.
Mindemellett a mostani prevalenciák más országokkal összehasonlítva nem
mondhatók alacsonynak (Inchley et al., 2020).
Összességében azt mondhatjuk, hogy a magyar fiatalok online kommuni¬
kációjának intenzitása, az az iránti preferenciájuk mértéke nem utal arra, hogy
az iskolások egyértelműen és elsöprő mértékben előnyben részesítik az online
kapcsolatokat. A barátságok, kortársközösségek nagyon fontosak számukra,
és az online kapcsolattartást nagyrészt ezek elmélyítésére, iskolai időn túli
fenntartására használják. Azonban az online bántalmazásban tapasztalható,
nemzetközi átlagnál magasabb érintettség még annak ellenére is elgondolkod¬
tató, hogy az előfordulási gyakoriságok nem emelkedtek jelentősen 2018 és
2022 között.
Appel, H., Gerlach, A. L. & Crusius, J. (2016). The interplay between Facebook use,
social comparison, envy, and depression. Current Opinion in Psychology, 9, 44-49.
https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2015.10.006
Baier, D., Hong, J. S., Kliem, S. & Bergman, M. C. (2019). Consequences of bullying on
Aadolescents’ mental health in Germany: Comparing face-to-face bullying and
cyberbullying. Journal of Child and Family Studies, 28, 2347-2357. https://doi.
org/10.1007/s10826-018-1181-6