76 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA
KORTARSTAMOGATAS ES KAPCSOLATTARTAS
Eszlelt kortarstamogatas
A Multidimenziondlis Eszlelt Tarsas Támogatás Skála (Zimet et al., 1988)
négytételes alskáláját, a Kortárstámogatás Skálát használtuk mérőeszközként.
Al KÉRDÉSEK
) Érdekel minket, hogy mi a véleményed az alábbi állításokról. (Kérjük, jelöld meg, hogy meny¬
nyire értesz velük egyet!)
) A barátaim tényleg próbálnak segíteni nekem.
, Ha a dolgok rosszul mennek, számíthatok a barátaimra.
> Vannak barátaim, akikkel megoszthatom az örömömet és a bánatomat.
, Tudok beszélgetni a problémáimról a barátaimmal. (1 — egyáltalán nem értek egyet, ... 7 =
teljesen egyetértek)
A skála terjedelme 4-28 pont, ahol a magasabb pontszám magasabb észlelt
támogatást jelent. Kifejezetten magas támogatást jelent 22 vagy afölötti érték.
A skálára vonatkozó belső konzisztenciát mérő Cronbach-alfa érték megfe¬
lelő, 0,92.
A skala atlagpontszama a teljes mintan 23,3 (SD = 5,9). A lanyok atlaga
(23,8; SD = 5,7) szignifikänsan magasabb, mint a fiüké (22,7; SD = 6,1).
Ez a nemi különbség a 11. osztály kivételével minden évfolyamon szignifikáns
(5.1. ábra). A kortárstámogatás mértéke 7. osztályban a legalacsonyabb, míg
a többi évfolyam között nincs szignifikáns különbség.
5.1. ÁBRA
A tanulók által észlelt Kortárstámogatás Skála átlagpontszámai
nem és évfolyam szerint (N - 6253)
30 21,8 23,0 22,9 23,8 23,5 24,1