Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000120/0000

Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása, 2022. A WHO-val együttműködésben megvalósuló nemzetközi kutatás nemzeti jelentése – legújabb adatok és trendek az elmúlt húsz évben

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Title (EN)
Health Behaviour in School-Aged Children, 2022. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) A WHO-collaborative Cross-National Study 2022 National Report – newest data and trends from the last twenty years
Field of science
Egészségmonitorozó rendszerek / Health monitoring systems (11713), Egészségmagatartás / Health behaviour (12396), Egészségfejlesztés / Health promotion (12407)
Series
RendSzerTan
Type of publication
tanulmánykötet
022_000120/0076
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 77 [77]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000120/0076

OCR

5. KORTÁRSKAPCSOLATOK " 75 nyabb jöllet volt jellemzö (Przybylski & Weinstein, 2017; Dienlin & Johannes, 2020). Az online társas interakciók akkor gyakorolnak jó hatást a serdülők társas jóllétére, ha az interneten egy közeli baráttal, korábbi ismerőssel, nem pedig ismeretlenekkel kommunikálnak (Valkenburg & Peter, 2013). Az online kommunikáció iránti preferencia az online társas kapcsolatok előnyben részesítése a személyes interakciókkal szemben. Ez a preferencia összefügg a társas sérülékenység bizonyos mutatóival, például a társas szorongással, a szégyenlősséggel, a társas kompetenciák alacsony szintjével (Caplan, 2003). A kortárskapcsolatok egyik negatív aspektusa a kortársbántalmazás (bullying), mely a kortársakkal szembeni agresszió egyik megnyilvánulási formája. Ez egy másik diák vagy diákcsoport által kifejtett olyan szándékos erőszak, amelyben a felek nem egyformán erősek, és többször is előfordul (vagy legalábbis fennáll az esély, hogy ismétlődik). Az áldozatokat fizikai (verés, ütés stb.), verbális (csúfolás, szidás, becsmérlés) vagy kapcsolati (kiközösítés) formákban bántalmazhatják. Ez történhet szemtől szemben (leginkább az iskolában) vagy az online térben (cyberbullying, internetes bántalmazás) (Gladden et al., 2014). Bár egy adott bántalmazási helyzetben megkülönböztetünk áldozat, bántalmazó szerepeket és más érintetteket, beleértve a szemlélőket, számos vizsgálat utal arra, hogy a különböző szerepek között nagy az átfedés (Espelage, 2004; Demaray et al., 2021; Várnai et al., 2022). Emiatt a rizikófaktorok és következmények is hasonlóak az áldozattá vagy bántalmazóvá válás tekintetében. Az iskolai és internetes bántalmazásnak kedvezőtlen hatása van az érintett felek egészségére és társas kapcsolataira. A közvetlen hatások mellett a hosszú távú következmények a késői serdülőkort és a felnőttkort is érinthetik (Schoeler et al., 2018; Baier et al., 2019). Hasonlóképpen kortársakkal szembeni erőszak a verekedés is, de ez csak fizikai formában értelmezhető, és nem jellemző rá az erőviszonyok kiegyenlítetlensége. A verekedés esetében magas a sérülés kockázata, és gyakran együtt jár más problémás viselkedésformákkal is (pl. Bongers et al., 2003, de Looze et al., 2016).

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1913 px
Hauteur de l'image
2705 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.06 MB
Lien permanent vers jpg
022_000120/0076.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000120/0076.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu