OCR Output

4. A SZOCIALIZÄCIO SZINTEREI = 55

Észlelt családi támogatás

A Multidimenzionális Észlelt Társas Támogatás Skála (Zimet et al., 1988)
négytételes alskáláját, a Családi Támogatás Skálát használtuk mérőeszközként.

Al kéRDÉSEK

) Érdekel minket, hogy mi a véleményed az alábbi állításokról (Kérjük, jelöld meg, hogy meny¬
nyire értesz velük egyet!)
) A családom tényleg próbál segíteni nekem.
, A családomtól megkapom azt az érzelmi támogatást és törődést, amire szükségem van.
, Tudok beszélni a gondjaimról a családommal.
) A családom szívesen segít nekem meghozni a döntéseimet. (1 — egyáltalán nem értek egyet,
7 - teljesen egyetértek)

A skála terjedelme 4-28 pont, ahol a magasabb pontszám magasabb észlelt
támogatást jelent. Kifejezetten magas támogatást jelent a 22 vagy a fölötti
érték. A skálára vonatkozó belső konzisztenciát mérő Cronbach-alfa érték
megfeleld, 0,90. A skala atlagpontszama az összes tanuló körében 23,9 (SD =
5,5). A fiuk (24,3; SD = 5,3) és a lanyok (23,4; SD = 5,8) altal észlelt tamogatas
szintje kevéssé tér el egymástól. A nemek közötti nagyon enyhe, bár szignifi¬
káns különbség a 9. és 11. évfolyamnál látható a fiúk javára, mely abból adódik,
hogy a lányok esetében az életkor előrehaladásával minimális csökkenés lát¬
ható az arányokban (4.4. ábra).

4.4. ÁBRA
A tanulók által észlelt Családi Támogatás Skála átlagpontszámai
nem és évfolyam szerint (N = 6044)

IN Fiúk II Lányok
24,7 249 24,4 0 22,7

30 23,6 241 93.9 24,
20
10
0
5. 7. 9. 11.

Évfolyam
Az elmúlt 10 év adatai szerint a családi támogatás szintje stabil, a tanulók
mintegy háromnegyede magasnak érzi a támogatást, de közöttük kevesebb a
lány, és az előző adatfelvételhez képest körükben látható egy 3,5%-0s szignifi¬
káns csökkenés is (4.5. ábra).

Skala atlagpontszama