OCR Output

4. A SZOCIALIZACIO SZINTEREI = 51

(Kingon g OSullivan, 2001). Ha a serdülők úgy érzik, szüleik támogatják őket,
és megbeszélhetik velük a problémáikat, az pozitív hatással lehet mentális
egészségükre (Elgar et al., 2013). Ellenben a kommunikáció és a támogatás
hiánya rizikófaktor a serdülőkori depresszió kialakulásában (Sheeber et al.,
1997), és hátráltathatja a serdülőt karrierjének és céljainak meghatározásában
(Hill et al., 2003).

A családi élet sajátos aspektusa a közös étkezések. Ennek rendszeressége
nemcsak az egészségesebb táplálkozással (Fink et al., 2014), de a mentális jól¬
léttel - pl. hangulat, stressz-észlelés — és rizikémagatartäsokkal is összefügg
(Skeer & Ballard, 2013). Mindezek mellett a közös családi étkezések elősegítik
a jó családi kommunikációt, a gyermekek szocializációját, a kultúra- és érték¬
átadást (Larson et al., 2006). Napjainkban azonban a modern életvitel mellett
a családok és a serdülők számára igazi kihívást jelent a mindennapos közös
étkezések megvalósítása (Bauer et al., 2012)

Az iskola az életkor növekedésével egyre nagyobb szerepet tölt be a serdü¬
lők életében. Serdülőkorban áttolódik a fókusz a családi kapcsolatokról a kor¬
társ kapcsolatokra, és erősödik a serdülők autonómiaigénye. Ez együtt jár az
énhatárok keresésével és a célok, valamint az identitás megszilárdulásával.
A magyar serdülők már a nyolcadik, de gyakran a hatodik évfolyamtól (12-14
éves kortól) kezdve aktívan foglalkoznak jövőjükkel, előbb középiskola-válasz¬
tás, majd pályaválasztási és felsőoktatási felvételi kapcsán, így erősségeik, ér¬
deklődésük felfedezése egyre hangsúlyosabbá válik. Ezekben az iskolai tapasz¬
talatok döntőek lehetnek - például hogyan teljesítenek, mennyi támogatást
kapnak az iskolán belül. A továbbtanuláshoz és jövőképhez kapcsolódó célok
pozitív iskolai légkörben rajzolódhatnak ki legpontosabban (Jámbori, 2003).
Az iskolai kötődés mértékét meghatározza, hogy milyen minőségű a tanári
támogatás, illetve milyen fokú az iskolai stressz (Juhász et al., 2023). Ezekből
a kölcsönös hatásokból látható, hogy fontos tisztában lennünk azzal, milyen
tapasztalatok övezik azt a helyet, ahol a serdülők minden héten akár 30-40
órát is eltöltenek.

A családi, társas és iskolával kapcsolatos észleletek kölcsönhatásban vannak.
Az egészséges családi működés pozitívan hat az iskolai társas támasz észlelésére
és az iskolához való viszonyra, a pozitív társas tapasztalatok pedig a családdal
és iskolával való kapcsolatra lehetnek jó hatással (Muscará et al., 2018).