OCR Output

50 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA

romló tendencia mutatkozik meg az arányokban, így - bár a középfokú
intézményekbe kerüléskor látható egy javulás — a legfelsőbb évfolyamon
a legalacsonyabb az iskolát nagyon szeretők aránya.

: A tanulók majdnem kétharmada kismértékben érzi megterhelőnek az
iskolai feladatokat. Ellenben körülbelül minden tizedik tanuló számára
nagyon nyomasztóak az iskolai elvárások, és közöttük másfélszer annyian
vannak a lányok, mint a fiúk. A megterhelés a 11. évfolyamon a legerő¬
sebb, a diákok közel felét érinti, míg az általános iskola felső tagozatába
kerüléskor ez még csak a tanulók negyedére jellemző.

Az észlelt tanári támogatás mértéke közepesnél erősebb, de 2014-2022
között romló tendencia bontakozik ki. A tanulók egyharmada vélekedik
úgy, hogy tanáraik magas szintű támogatást nyújtanak, továbbá a lányok
kevésbé érzik tanáraik támogatását, mint a fiúk.

Az észlelt osztálytársi támogatás szintén közepesnél erősebb. Az 5. és 9.
évfolyamokon kissé magasabb, azonban a kifejezetten magas osztály¬
társi támogatásról beszámoló tanulók aránya csökkenő tendenciát mutat
2014 óta, jelenleg 4096 körüli. A lányok kisebb arányban gondolják, hogy
magas szintű támogatás jellemzi az osztályközösséget.

BEVEZETÉS

A serdülők idejük nagy részét a családban és az iskolában töltik, itt alakítják
ki közvetlen kapcsolataikat, ezért ezek a színterek központi szerepet játszanak
szocializációjukban. Az, hogy ezekben a közösségekben mennyire lelnek tá¬
mogatásra, hatással van viselkedésükre, jóllétükre és egészségükre. Az észlelt
társas támogatás mértéke pozitívan kapcsolódik a gyermekek és serdülők ál¬
talános jóllétéhez, beleértve a szociális és pszichológiai alkalmazkodást, énké¬
pet, egészséget, magatartást és iskolai teljesítményt (Chu et al., 2010), valamint
segíti a serdülők valódi identitásának kialakulását (Hangya et al., 2019).

A család a gyermekek első és legfontosabb szocializációs közege, itt szerzett
tapasztalataik hosszú távú hatást gyakorolnak a későbbi életszakaszokban is.
A családi kohézió, a családtagok által nyújtott támogatás és a velük folytatott
nyitott, őszinte és elfogadó kommunikáció védőfaktor a serdülők kockázati
magatartäsaival - peldäul a dohányzással és egyéb szerhasználattal, a kockáza¬
tos szexuális magatartással — és az alacsony iskolai teljesítménnyel szemben