2. A KUTATÁS MÓDSZERTANA 27
egy visszafordítási lépés is szerepel a kérdőívfejlesztési folyamatban. A 2017/18¬
as adatfelvételhez képest módosított vagy újonnan feltett kérdéseket egy
- a magyar kutatöcsoporttöl független - anyanyelvi tudású és szakmailag jár¬
tas személy visszafordította angol nyelvre, majd az eredetit és a visszafordítást
a nemzetközi HBSC-kutatócsoport vetette össze.
A nemzetközi kérdéscsomagokba csak olyan kérdések kerülhetnek, amelye¬
ket legalább négy tagországban előzetes próbafelmérésekben már alkalmaztak.
Szintén nemzetközi előírás, hogy az adott felmérésben véglegesnek szánt kér¬
dőívet néhány száz fős mintán tesztelni kell a reprezentatív adatfelvétel előtt.
Hazánkban az elővizsgálat 2021 decembere és 2022 márciusa között zajlott le
három budapesti és egy vidéki iskolában, 225 tanuló részvételével (minden
releváns iskolatípusban és korosztályban). Az előfelmérést az ELTE PPK Ku¬
tatasetikai Bizottsaga engedélyezte (engedélyszam: 2021/442). A pilot felmérés
további célja volt a papír alapú és az elektronikus adatfelvétel közötti különb¬
ségek tesztelése, mivel az országos adatgyűjtést, a kutatás során első alka¬
lommal, online kérdőív alkalmazásával terveztük megvalósítani. Az online
kérdőívváltozat teljes mértékben megfelelt a papír alapúnak, és a nemzetközi
protokoll utasításai szerint nem tartalmazott automatikus ugratásokat vagy
konzisztens válaszszelekciót (azaz egy válasz alapján a következő kérdésben,
ha az kapcsolódott az előzőhöz, szerepelt minden olyan válaszkategória is,
amely az előző kérdésre adott válasz alapján nem jöhet szóba). Az elektronikus
kérdőív Qualtrics szoftverrel készült. A papír alapon és online kitöltéssel ka¬
pott válaszok összesített eredményei elhanyagolható eltéréseket mutattak.
AZ ADATFELVÉTEL ÉS AZ ADATBÁZIS LÉTREHOZÁSA
Az országos reprezentatív adatfelvétel az Egészségügyi Tudományos Tanács
Tudományos és Kutatásetikai Bizottságának jóváhagyásával történt (engedély¬
szám: IV/1638- 3 /2022/EKU).
A kiválasztott iskolák igazgatóit levélben kértük fel a kutatásban való rész¬
vételre. A felkéréshez mellékeltük az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köz¬
nevelésért Felelős Államtitkárságának, illetve a szakképzést ellátó iskolák szá¬
mára az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szakképzésért Felelős
Államtitkárságának támogató levelét. A részvételt nem vállaló iskolák helyett