OCR
2. A KUTATÁS MÓDSZERTANA 25 A számítógépes adattisztítás során további felvett kérdőíveket töröltünk a mintából (pl. a kérdések több mint 50%-anak meg nem valaszolasa, vagy nyilvanvalóan komolytalan válaszadás miatt). A végleges megvalósult mintanagyság 6291 fő (2.2. táblázat), így tanulói szinten a valaszolasi arany 83,0% lett. 2.2. TÁBLÁZAT A mintavételi keret létszáma, a megvalósult minta (tanulók és osztályok száma), valamint a tanulók életkora évfolyamonként! 5 Mintaveteli keret Megvalósult minta Megvalósult minta ElanulskSIEtkoral Ey] S (tanulók létszáma) ( lók létszáma) (osztályok száma) a Atlag Szoras 5. 84942 1583 (52,7%*) 95 11,73 0,59 7. 92593 1147 (52,1%*) 71 13,71 0,60 9. 118155 1998 (44,3%*) 86 15,84 0,67 11. 82046 1553 (49,5%*) 79 17,98 0,60 Együtt 377736 6291 (49,1%*) 331 = "fiúk aránya AZ ALKALMAZOTT MÉRŐESZKÖZ: A KÉRDŐÍV A kérdőív fejlesztése két adatfelvétel közötti négy évben folyamatosan, nemzetközi munka keretében zajlik. A fejlesztés célja egyrészt a már meglévő témakörök mélyebb és/vagy eddig nem vizsgált vonatkozásainak felderítése, másrészt új kutatási témák bevonása. Az egyes felmérésekben alkalmazott kérdőívek több részből állnak össze. Egy nagyobb kérdéscsomagot, melyet az összes részt vevő ország kutatócsoportjai elfogadtak, minden ország saját kérdőívében standard, kötelező módon szerepeltetni kell. Ebben több olyan kérdés is található, amelyek több adatfelvétel során változatlanok, így biztosítható a kutatás egyik alapvető célja: az egészségmagatartás időbeli monitorozása. A nemzetközi HBSC-kutatócsoporton belül működő munkacsoportok emellett - a kötelező kérdésekkel azonos és azoktól eltérő témakörökben - választható kérdéscsomagokat is kidolgoznak, ami lehetővé teszi egy-egy téma alaposabb vizsgálatát. Továbbá minden ország kutatócsoportjának joga, hogy a nemzeti igényeknek megfelelően egyéb területeket és kérdéseket tanulmányozzon. Magyarországon az alább felsorolt témaköröket vizsgáltuk a 2021/22. tanévi felmeres kereteben (*välaszthatö kerdescsomagot [is] alkalmaztunk; **hazai fejlesztesü kérdéseket tettünk fel a tanulóknak): : Súlyozatlan adatok