OCR Output

14 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA

években. Az észlelt családi támogatás szintje általában stabil és magas, de
a tanulók negyede esetében nem kielégítő.

+ A tanulók háromnegyede legalább egy kicsit szereti az iskolát, bár az élet¬
kor előrehaladásával kedvezőtlenül változik az iskolához való viszony.
Az iskolát nem szeretők aránya csökkent az elmúlt adatfelvételek során,
leginkább a fiúk esetében.

. A tanulók majdnem kétharmada kismértékben, minden tizedik tanuló
azonban nagyon nyomasztóak érzi az iskolai elvárásokat, különösen a
lányok. A megterhelés a középfokú iskolák felsőbb évfolyamain erősödik.

. Az észlelt tanári és osztálytársi támogatás mértéke közepesnél erősebb,
de az elmúlt nyolc évben romló tendencia bontakozik ki. A lányok
kevésbé érzik tanáraik és osztálytársaik támogatását, mint a fiúk.

KORTÁRSKAPCSOLATOK

- A kortársak közötti kapcsolattartásban kiemelkedő szerepet játszik az
elektronikusmédia-használat, azonban a gyerekeknél sok esetben csak
kiegészíti a személyes kapcsolattartást az osztálytársakkal, barátokkal.
Ezzel összhangban - bár a korábbi adatfelvételhez képest növekedett az
intenzív elektronikusmédia-használók száma - a hazai fiatalok az online
kommunikációt összességében kevésbé preferálják a személyes találko¬
zásokkal szemben.

. A problémás közösségimédia-használat kockázata a tanulók k6zel 13%-at
érintette, a lányokat szignifikánsan nagyobb arányban. Az arányok maga¬
sabbak a négy évvel korábbi adatokhoz képest. A fiatalok majdnem egy¬
ötöde beszámolt legalább egy tünetről, mely a gyakran jelenlévő problé¬
más videójáték-használatot jellemzi, de a négy évvel ezelőtti és a mostani
eredmények között nem láttunk szignifikáns változást.

. Bár a hazai iskolások összességében intenzív baráti támogatásról számol¬
nak be, a kortárs közösségek életétől elválaszthatatlan jelenség a kortárs¬
bántalmazás: minden tizedik diákot rendszeres bántalmazás ér az iskolá¬
ban. A rendszeres bántalmazást elszenvedők aránya 2002 óta folyamatos
emelkedést mutat.