Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000120/0000

Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása, 2022. A WHO-val együttműködésben megvalósuló nemzetközi kutatás nemzeti jelentése – legújabb adatok és trendek az elmúlt húsz évben

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
Health Behaviour in School-Aged Children, 2022. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) A WHO-collaborative Cross-National Study 2022 National Report – newest data and trends from the last twenty years
Field of science
Egészségmonitorozó rendszerek / Health monitoring systems (11713), Egészségmagatartás / Health behaviour (12396), Egészségfejlesztés / Health promotion (12407)
Series
RendSzerTan
Type of publication
tanulmánykötet
022_000120/0013
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 14 [14]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000120/0013

OCR

12 = ISKOLASKORU GYERMEKEK EGESZSEGMAGATARTASA tén rámutat a családok és a tanulók életében bekövetkező változásokra. Szemléltetésül az előző példánál maradva, a 7. osztályra a lányok, és a 11. osztályra a fiúk körében nő meg ugrásszerűen az iskolai feladatokat nyomasztónak érző tanulók aránya. A fejezeteket a teljes kép kialakítása érdekében érdemes összevetni. Például az egészségügyi ajánlásoknak megfelelő fizikai aktivitást mutató fiatalok aránya kedvezően alakult 2002 óta, ugyanakkor még most is csak minden ötödik tanulónál áll fenn ez a helyzet (Németh, 2023, jelen kötet). Mindez azonban nem tudta ellensúlyozni azt, hogy a túlsúllyal rendelkező tanulók aránya majdnem megduplázódott húsz év alatt (Várnai g Németh, 2023, jelen kötet). Az adatok értelmezését, az összefüggések és mintázatok felismerését segítik az összefoglalók és a kötet végén a különösen izgalmas szakmapolitikai ajánlások (Felvinczi et al., 2023, jelen kötet). A HBSC-kutatás lefedi azokat a viselkedéses témaköröket, amelyeket hagyományosan fontosnak tartunk az egészség szempontjából, így a táplálkozást, fizikai aktivitást, szerhasználatot, alkoholfogyasztást, dohányzást, szexuális magatartást. A HBSC-kutatásban újabban kiterjedtebben gyűjtenek adatokat a potenciálisan addiktív viselkedésformákról és a szociális médiával összefüggő viselkedésekről és tapasztalatokról is. Ezeken azonban túlmegy a kutatás, mert jelentős mértékben vannak jelen a tanulók mentális egészségét meghatározó témakörök (például hangulat, kortárs bántalmazás), valamint az iskoláskorúak egészségét meghatározó kontextuális változók is (például családi és iskolai kapcsolatok, alvás, iskolai stressz). Figyelemre méltó adat, hogy a magukat kitűnő egészségi állapotúnak megítélők aránya nagymértékben csökkent 2002 és 2022 között, ami párhuzamba állítható a többnyire a stresszel összefüggő pszichoszomatikus tünetekről beszámolók arányának növekedésével. 2022-ben a tanulóknak több mint a fele számolt be heti két vagy több ilyen tünetről (Várnai g Németh, 2023, jelen kötet). Mindez óhatatlanul felhívja az olvasó figyelmét az iskolai mentális egészség és a stresszkezelés fejlesztésének fontosságára is. A jelen kutatási jelentés mindenképpen hozzájárul ahhoz, hogy felvessen témákat, és adatokkal lássa el a gyermekek és a jövő népesség egészségével foglalkozó szakmai, szakmapolitikai és hétköznapi diskurzusokat annak reményében, hogy meglássuk, milyen változások szükségesek ahhoz, hogy a gyermekek boldogabbak és egészségesebb legyenek, és később ilyen felnőtt is váljon belőlük. Ezt a kutatási jelentést éppen ezért mindenkinek ajánlom alapos tanulmányozásra és megvitatásra. Urban Robert PhD DSc egészségpszichológus, egyetemi tanár

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1913 px
Image height
2705 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.27 MB
Permalink to jpg
022_000120/0013.jpg
Permalink to ocr
022_000120/0013.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu