Hazánkban az Iskoláskorú Gyermekek Egészségmagatartása, közismertebb
nevén HBSC-kutatás, olyan megkerülhetetlen és a kiemelkedő színvonala és
a lefedett életkori csoportok révén nélkülözhetetlen kutatás, amely egyaránt
fontos adatokat szolgáltat az oktatás és a népegészségügy gyakorló szakembe¬
reinek, a szülőknek, a helyi közpolitikai vezetőknek, a médiumok szakembe¬
reinek és nem utolsósorban a döntéshozóknak. Az aktuális állapot jellemzésén
túl a rendszeres pillanatfelvételeket egymás mellé állítva - ami ebben a jelen¬
tésben is megtörténik - társadalmi folyamatok érhetők tetten nemcsak az
egészségmagatartás területén. Mindezeken túl a vizsgált életkori csoportok
okán némi előrejelzést is lehetővé tesz a későbbi generációk kapcsán felmerülő
jövőbeni egészségügyi szükségletekkel kapcsolatban.
A HBSC mindenkori aktuális kutatási jelentéseit mindenkinek érdemes
tanulmányozni. Ez így van ezen aktuális jelentéssel is. A tájékozódást meg¬
könnyíti az adatok bemutatásának világos és a gondolkodást vezető módja is.
Az idei jelentés a korábbiakhoz képest abban eltér, hogy elsősorban a leíró
statisztikákra fókuszál, és a statisztikai összefüggések matematikai modelle¬
zését a szakcikkekre hagyja. Így az eredmények olvasása és értelmezése nem
igényel feltétlenül bonyolult statisztikai ismereteket, ezzel is hozzájárulva az
igen fontos adatok és felismerések közzétételéhez.
A HBSC-kutatás a nemzetközi sztenderdek mentén 1986 óta zajlik. A mód¬
szertani újítások okán csupán 2002-től, azaz több mint húsz éve folytatják oly
módon, hogy az egymást követő adatfelvételek eredményei összehasonlíthatók.
A kutatás megbízhatóságának biztosítéka a következetesen végigvitt módszer¬
tan és a kiváló kutatógárda. Mivel a keresztmetszeti adatfelvételekre négyéven¬
ként kerül sor 2002 óta, immár hat mérési pontban, a kedvező és a kedvezőtlen
tendenciák is kirajzolhatók. Érdemes ezzel a szemmel is olvasni a jelentést. Pél¬
dául szemelgetve az eredményekből: 2014-ig a tanulók viszonylag stabilan
5-690-a tartotta nyomasztónak az iskolai feladatokat az 5-11. osztályos tanulók
között. 2018-ban emelkedett ez az érték, majd 2022-ben már a tanulók mintegy
1299-a nyilatkozott erről így (Sebestyén et al., 2023, a jelen kötet). A különböző
életkori csoportok összehasonlítása - az 5., a 7., a 9. és a 11. osztalyosoké - szin¬