94 e I. A HAGYOMÁNY ÉS A KÖZÖSSÉG
teletére épülő lokális közösségi gyakorlat maradt fenn. Ez az intézmény
eltér a cigányvajda tisztségéhez köthető szerep funkcióitól. A vajda ere¬
detileg a mindenkori kisebbség és többség közötti konfliktusok és érde¬
kellentétek rendezésére létrejött tisztség volt, majd nagyobb területre
kiterjedő, és részben a közösségen belüli gazdasági erőforrások birtok¬
lására épülő hatalmi szisztémává fejlődött. Az , idős tekintélynek" a nyír¬
vasvári oláh kisközösség életében betöltött szerepe ugyancsak eltér a
romani kris (cigány bíróság) kollektív döntéshozói eljárásgyakorlatától,
jogszokasatol is.2?
Ennek a sajátos igazságtételi gyakorlatnak megfigyelhető egyik formája
az oláh cigányoknál, hogy a templomban , leesketik" a kérdéses személyt, aki
feltételezhetően vétséget követett el a közösségi együttélési szabályok ellen."
, Leesküdni templomban, ha valaki beteg lett, vagy lenyomorodott, mert akkor
azt mondják, hogy attól van, hogy nem mondott igazat. Isten előtt pedig nem
lehet hazudni.[...] Például, ha egymás urát elvitték, akkor elvitték Máriapócs¬
ra a templomba. Csak egy kis vékony hálóing lehetett rajta. Bugyiban. Semmi
más nem volt rajta. Ott azelőtt esküdött, hogy nem ő volt. Csak akkor hitték el.
Ha nem ment el, akkor baj volt."
A cigány közösségekben az igazmondás bizonyítására szolgáló eskü való¬
ságtartalma nem kétséges, a kutatások alapján elsősorban lopás vagy házas¬
ságtörés gyanújának a fennállásakor folyamodnak az eskütételhez. Az
esküt minden esetben átokmondással szentesítik, ami úgynevezett önátok,
tehát az esküt tevő személy a kijelölt templomban elmondja az igazát.
Amennyiben nem a valóságot mondja, akkor önmagára vagy közeli hoz¬
zátartozójára átkot hív. A cigányok az átok erejét nem kérdőjelezik meg,
így annak elkerülésére különböző cselhez folyamodtak.
, Azért kellett tisztán, ruha nélkül bemenni, mert azt mondják, hogy volt olyan,
aki bement, kérték, hogy esküdjön le, hogy ez meg ez [...], nem volt igaz, vagy
nem tetted meg. És volt rajta egy kabát és egy kismacskát tett be a hóna alá. Es
azt mondta, hogy ezt vertje meg a Jóisten, ha megtettem. Vagy másnak a fény¬
képét tette oda és mondta ugyanezt. És nem magát mondta, hanem hogy a
27 Vö. Loss 2001; Szegő 1983.
28 A cigány közösség törvénykezési gyakorlatának tetőpontja az eskütétel. Lásd Sze¬
keres 2012.
29 Saját gyűjtés: 68 éves, oláh cigány származású férfi, Nyírvasvári, 2019.
230 V6. Olah 2001: 20-23.