gában pedig a római katolikus templom — mellett az utóbbi évtizedekben
megjelentek a neoprotestáns imatermek. A Pünkösdista és a Hit Gyüleke¬
zete kisegyházak szerepe egyre nő, jellemzően a cigány etnikai részközös¬
ség körében. A település alapvetetően görögkatolikus vallású volt."
A közösségi élet az elmúlt évtizedekben hanyatlást mutat. A polgár¬
mester a Polgárőrség, Sportegyesület, Vasváriak Vasvárért Egyesület civil
szervezetek működéséről, valamint a megszűnt Nyugdíjas Klub és a nagy¬
hírű Kék Láng Együttesről számolt be. A település közösségi élete elmon¬
dása szerint a falunapra redukálódott, pedig helyi igény lenne további
kulturális-közösségi, sport programokra is.5
A lokális ethosz alakulása szempontjából érdekes jelenség, hogy a köz¬
tudatban miként kapcsolják össze a település elnevezését Vasvári Pál kul¬
tuszával, és teremtenek ezzel a községnek a külső érdeklődő számára is
figyelemreméltóan megkonstruált történelmi múltat. A település többségi
magyar közösségének lokális ethoszának lényege, hogy a település elneve¬
zésére vonatkozóan a kollektív emlékezetben megőrzött elbeszélések eltér¬
nek a helytörténeti kutatások eredményeitől. A történeti kutatások szerint
Nyírvasvári területén egykor egy homoksánc által védett vár állt, amit
annak érdekében, hogy a természeti erők pusztításától megvédjenek, vas¬
fűvel ültettek be. Innen eredeztetik a Vasvár település elnevezést."" Ezzel
szemben a helyiek a településen erős Varvári-kultuszt éltetnek, aminek
fennmaradása érdekében többek között egyesületet is létrehoztak. A Vas¬
vári-család szerepe és a falu életére gyakorolt hatása napjainkig nyomon
követhető, ugyanakkor bizonyított, hogy a település nem a Vasvári-család¬
ról kapta a nevét, hanem éppen fordítva." Vasvári Pál, született Fejér Pál
rövid élete ellenére nagy hatást gyakorol a helyiek életére. Ennek tisztele¬
tére évente rendeznek megemlékezést, a település több meghatározó épü¬
letének névadója, és a helyiek köztéri szobrot is állítottak emlékére."5
A nyírvasvári többségi közösség konstruált és jól ápolt lokális ethosza
a település népességének történeti léptékű identitást biztosít, ami közvetve
a helyi cigánysággal folytatott együttélésre is hatást gyakorol. A roma
közösség a többség értelmezésében nem részese Nyírvasvári történelmi
54 A népesség több mint kétharmada görögkatolikus. Vende 1908.
15 Saját gyűjtés: interjú a polgármesterrel, Nyírvasvári, 2019. A település közösségi
szervezeteinek részletesebb bemutatására későbbi fejezetben térek ki.
16 Szép 1975: 109. A településnév a történeti források alapján az 19. század végén
nyerte el mai alakját.
187 Szép 1975: 110.
158 Vasvári Pál születési helye nem tisztázott, ugyanakkor bizonyított, hogy édesapját
Nyírvasvári görögkatolikus lelkészének nevezték ki, amikor gyermeke négy éves volt.