A kutatás színtereinek általános bemutatása ? 53
Jelen fejezetben, a továbbiakban a kutatási helyszíneken a lokális társa¬
dalmakban bekövetkezett akkulturációs folyamat következményeiről lesz
szó. Ennek elméleti szempontból is kiemelkedő szakasza az adaptáció.
A fogalom meghatározása A. Gergely András szerint olyan , alkalmazko¬
dási és formálódási képesség vagy gyakorlat, amely természeti vagy társa¬
dalmi környezethez való viszonyban, illetve folyamatban nyilvánul meg.”'”
A kulturális adaptáció során a változásfolyamatban érintett csoportok és
egyének bizonyos kulturális elemeket kölcsönöznek a velük kölcsönhatásba
lépő közösségtől, amelyet aztán saját kulturális örökségük részeként alkal¬
maznak, esetlegesen annak értelmezését módosítva építik be saját hagyo¬
mánykészletükbe. Legkiteljesedettebb formája a folyamatnak a , teljes és
befejezett kulturális áttormálódás""", amely esetében az átvételre került
kultúra elemei teljes egészében kiszorítják az akkulturálódó csoport ere¬
deti jellemzőit. Az akkulturáció esetében tehát több szinten és párhuzamo¬
san zajló, nem előre meghatározható időpontban és időtartamig tartó kul¬
túravesztési és kultúra-átvételi változásfolyamatról van szó."
A kutatás részeként etnikai részközösségek szerint, a kutatási színterek
esetében pedig településenként került feltárásra a kultúra egyes elemeiben
megfigyelhető változásfolyamatok leírása és az akkulturációt kiváltó belső,
valamint külső okok és tényezők vizsgálata. Ennek eredménye, hogy meg¬
határozható lett mind az etnikai részközösségek, mind a települések sze¬
rint az az akkulturáció hozadékaként megőrzött recens hagyománykész¬
let, amely alapvetően befolyásolja a kortárs közösségfolyamatokat és az
együttélés minőségét.
A KUTATÁS SZÍNTEREINEK ÁLTALÁNOS BEMUTATÁSA
A kutatásban elemzett három színtér általános bemutatása a helyek loká¬
lis jellemzőinek kihangsúlyozását valósítja meg. A települések szociokul¬
turális körülményeinek rövid összefoglalása az etnikai együttélés és a
kortárs közösségfolyamatok részletes értelmezéséhez, valamint a színte¬
rek összehasonlításához szükséges ismereteket vezeti be.
pedagógiai kérdéskör értelmezésében az anyanyelv és a nyelvhasználat kapcsolata
csak az egyik elemzési szempont. Vö. Bartha 2015.
19 A Gergely et al. 2010: 11.
130 A Gergely et al. 2010: 21.
31 A Gergely et al. 2010.