OCR Output

Általános összefüggések e 43

A letelepült és vándorló cigányság megkülönböztetésére épülő klasz¬
szifikációs eljárás a 20. század elejéig érvényben volt, amikor is előtérbe
került a mára már legelterjedtebb csoportosítási mód, miszerint a nyelv¬
használat alapján sorolják be a cigányokat különböző csoportokba. Erdős
Kamill 1958-ban saját kutatásai nyomán három tényezőt - nyelvhasználat,
foglalkozás, területi megoszlás - figyelembe véve az alábbiak szerint külön¬
böztette meg a cigányok csoportjait: a) cigány anyanyelvűek, ezen belül
kárpáti cigányok és oláh cigányok; b) nem cigány anyanyelvűek, ezen belül
a magyar anyanyelvű romungrók és a román anyanyelvű Gábor-cigányok
és a beás cigányok csoportját." A kutatás során két, a térségben élő cigány
közösséget vizsgáltunk, így a továbbiakban kizárólag a Nyírségben élő oláh
cigányok és a romungrók jellemzőivel foglalkozik a szöveg."

A romani nyelv különböző dialektusait beszélő oláh cigányok a 19. szá¬
zad második felében vándoroltak a térségbe, jellemzően Románia, azon
belül is Moldva területéről. Nyelvükre a hosszabb ideig tartó román együtt¬
élés erős hatást gyakorolt. Nyelvjárásuk változatos, így további csoporto¬
sításuk a nyelvjárás és a foglalkozás alapján történt." A mai Magyarorszá¬
gon élő cigányok közel 10 90-a az oláh cigány nyelv valamely dialektusát
beszéli.? A kutatási színtér kiválasztott településein élő oláh cigányok a
cerhári (sátoros) nyelvjárást beszélik.?

Az oláh közösségek általános megkülönböztető jellemvonása a töb¬
bé-kevésbé megőrzött anyanyelv mellett a szokásokban, az életmódban és
az értékrendben tetten érhető gazdag hagyománykészlet. Ezek részletes
ismertetésére a kutatópontok elemzése során később kerül sor.

§ Erdős 1979.

9 A kutatási helyszínek közül Nyírvasváriban a felvett interjúkban említésre kerül,

hogy korábban néhány beás család is élt a településen. A közösségi emlékezet az

említésen túl azonban semmilyen további információt nem szolgáltatott.

Megkülönböztetést alapul szolgáló foglalkozások a következők: lókereskedők,

rezmüvesek, üstfoltozök, femmüvesek, koväcsok, köszörüsök, sätorosok, szönye¬

gesek, medvetäncoltatök.

72 Kemény et al. 2004.

% Az oláh közösségek nyelvjárási besorolása bonyolult feladat, mivel a nyelvi eltérések
alapján 14 csoportot lehet megkülönböztetni. Vö. Baló 2017. A felgyorsult nyelvi asszi¬
miláció következménye, hogy az anyanyelvi beszélő közösségek száma napjainkra le¬
csökkent. Jelenleg a legtöbb zárt oláh közösség esetében is a felerősödő funkcionális
diglosszia figyelhető meg, valamint a fiatalabb generációk esetében a nyelvváltás.
A cigány gyermekek nyelvi szocializációjának folyamatát részletesen Réger Zita ele¬
mezte ma már klasszikusnak számító tanulmányában. A felnőtt-gyermek beszédkap¬
csolat sajátosságainak elemzéséhez adatgyűjtést végzett jelen könyv mindhárom kuta¬
tópontján, Hodászon, Nagyecseden és Nyírvasváriban is. Vö. Réger 1987: 38.

91