104 " INFORMÁLIS GYAKORLATOK
L. Sanyit, mert megfenyegette A.-t [a kolhoz elnökhelyettesét]. A silógödrön
taposták a láncossal a silót, ezek meg valamin összevesztek, L. Sanyi meg
beugrott a traktorba, hogy beletapossa a silóba A.-t, és emiatt el kellett
neki két évre távozni a falubul."?"! , Vót olyan, hogy a pártszekretárt még
megis verték Vápaháton. Karácsony este megverték. Elment a bobikkal,?5
és amiért elkezdett ott hőbörögni, hogy mit járnak kántálni, meg a mit
tudom én, és akkor útjukat állta V. Ivánovics, és akkor megcimbálták,
megverték, meghápolták a vénembert."?56
A ritkábban előforduló, kifejezetten a hatalom képviselői ellen irányuló
erőszakcselekmények (nyelvi agresszió, fizikai bántalmazás, megfélemlítés)
mögött — ahogyan azt a fenti idézetekből is láthatjuk — minden bizonnyal a
hatalomtól látszólag megfosztott társadalmi csoportok nagyon különböző
motivációi legyéni gazdasági, társadalmi sérelmek, a rituális és vallási élet
túlkorlátozásával kapcsolatos ellenérzések) állhattak.
Az állami törvényeket megsértő cselekvésformák - alkalomszerűségük és
kifejezzen kockázatos voltuk ellenére — ugyanakkor lehetővé tették, hogy a
lokális társadalom tagjai a jogfosztottság éveiben a hatalommal való vissza¬
élésnek és az elnyomás szélsőséges formáinak bizonyos esetekben határokat
szabjanak. A nyomásgyakorlásnak ezek a durvább eszközei esetenként magát
a hatalmi elit tagjait késztették a falu lakosaihoz való alkalmazkodásra, il¬
letve különféle védekezési stratégiák kidolgozására. Az egyik visszaemlékező
szerint , Bara Endre sehova se járt egyedül. Akkor nagyon sok mulatás vót,
de ilyenkor hogy onnan elment vón hazáig, haza gyalog — olyan soha nem
vót. Mindig ott kellett lenni a sofőrnek, mert félt magába hazamenni."?" Egy
másik megkérdezett személy - az egyes falvak lakosságának eltérő habitusáról,
viselkedéséről beszélve — a következőket mondta: , Nagypálfalván mondjuk
szembeszállottak az elnökhelyettessel is, magába ű se mert sohse Pálfalvára
menni, mindig vitt magával két-három embert. Itt, Csatóerdőn nem mertek,
de ott vakmerők vótak. Amikor összecsatolták a kolhozt, Tegzeházán szintén
így vót, arról nem is kell beszélni. Mert ott, amikor a tehenólba bevitték a
korpát, az egyik végin bement, a másik végin meg már ment befele a faluba.
A., az elnökhelyettes ugyi ezt meg akarta szüntetni, de nem ment. Nem is
ment egyedül oda, mindig vitt két-három embert, hogy legyen tanú. Ott nem
tudta megszüntetni. Csatóerdőn meg lehetett. Ez a nép másabb. Finomabb,
nem olyan durvák, mint ott, finomabb. Ez a valóság."?§
Az eddig elmondottak alapján a szovjet állam mint külső hatalom - egyre
differenciáltabb és átfogóbb intézményi működése révén - az ötvenes évek
254 B.12., magyar férfi, Csatóerdő.
255 A ,bobik" a Szovjetunióban gyártott UAZ-469-es katonai terepjáró közismert, hétköznapi neve.
256 B.13., magyar nő, Csatóerdő.
257 B.11., magyar férfi, Csatóerdő.
258 B.14., magyar férfi, Csatóerdő.