OCR Output

82 " INFORMÁLIS GYAKORLATOK

Így, noha a könyv — tudatosan és vállaltan — nem az egyéni, hanem
a csoportszintű informális gazdasági és politikai gyakorlatok vizsgálatával
foglalkozik, megkerülhetetlennek tűnik, hogy kitérjünk Bara Endre személyes
életpályájának, vezetői szerepének vázlatos, rövid bemutatására.

2.2.1.1. Bara Endre (1929-2018) - a csatöerdöi kolhozelnök

Bara Endre 1929. február 1-én született Bodnyán, gazdálkodó-munkás csa¬
ládban. Anyja kisparaszti családból származott, háztartásbeli volt. Apja
- kisebb megszakítással -1946-ig a királyházi vasút alkalmazottja (szén¬
rakodója, fűtőházi munkása) volt. Ezt követően — a család Bodnyára való
visszaköltözése után — mezőgazdaságból élt, később a helyi kolhoz útépítő
brigádjában dolgozott.

Bara Endre a bodnyai elemi iskola után, 1940-től a Beregszászi Magyar
Királyi Állami Gimnáziumban tanult; az ötödik évfolyamot azonban — az
intézmény bezárása miatt — már a Szatmárnémeti Református Gimnáziumban
fejezte be. Az érettségi után, 1946 januárjában — 16. életévének végén?9" —
a vápaháti magyar nyelvű elemi iskolában segédtanítói állást kapott. Erre
az időszakra - a világháború után megszervezett új, szovjet közoktatás első
éveire — a következőképpen emlékezett vissza:

, Na, kérlek szépen, hát képzettségem nem vót, irka nem vót, ábécé nem
vót, kréta nem vót, hát a Kárpáti Igaz Szó újság vót. Hát annak a szélin,
a margójára, kérlek szépen, meg a betűket onnan, úgy-ahogy... Én az első
és második osztályt tanítottam, se pedagógiai tudásom, se semmi nincs,
érted, de megtanultak izélni, megtanultunk írni-olvasni. A gyerekek öt¬
letesek vótak, hoztak ilyen gipszfigurákat, szobrokat, amik vótak otthon.
Azokat eltörték, és abbul, a maradékból elkezdtek rajzolni a táblára, és
megtanítottuk írni-olvasni őket."?95

Fél év múlva azonban visszahelyezték szülőfalujába, ahol 1947-től tanítóként,
1949-től 1950-ig azonban már az intézmény igazgatójaként dolgozott. A huszti
tanítóképző magyar tagozatának elvégzése után (1950) újra Vápahátra került,
ahol az - időközben megnyitott — általános iskola igazgatójának nevezték
ki. 1954-ben belépett az Ukrán Kommunista Pártba. (, Az igazgatóknak be

204 1947-ben a Kárpátontúli Ukrajna Néptanácsa elrendelte, hogy a szovjet mintára átszerve¬
zett új közoktatási rendszerben - a világháború után kialakult pedagógus- és káderhiány
miatt — ne csupán a szakképesítéssel rendelkező oktatókat, de a gimnáziumok és a taní¬
tóképzők felsőbb osztályos végzőseit is vonják be a gyerekek iskolai nevelésébe (Gabóda
2001: 115.).

205 Bara Endre, Bodnya, interjú időpontja: 2009.