OCR Output

46 " INFORMÁLIS GYAKORLATOK

a formális szabályok inkább vertikális hatalmi viszonyokban, explicit (irott)
és exogén (,top down") módon artikulälödnak, végrehajtásukat szigorúan
kontrollálják, mivel azok elsősorban csak egy univerzális, deperszonalizált (ob¬
jektív, instrumentális, csoportorientált) eljárás részeként valósulhatnak meg.??

Dimenziók Formális Informális
Kodifikáció Explicit Implicit
Megjelenés Exogén Endogén
Megállapodások kikényszerítése Feszes Laza
Hatalmi viszonyok Vertikális Horizontális
Perszonalizáció Deperszonalizált Személyes

2. äbra. Formälis-informalis dualitäs”*

A modell meghatározó eleme, hogy a formális-informális intézmények kap¬
csolatára egyfajta kettősség: az egységben megjelenő ellentétek dualitása (du¬
ality of opposites-in-unity)” a jellemző. Ennek révén a rendszeralkotó elemek
nemcsak hogy kölcsönösen konstituálják egymást, de mindkét komponens
— miközben kiegészíti — részlegesen korlátozza, szabályozza is a másikat. Az
így kialakuló dinamikus feszültség — a szerző véleménye szerint — analogikus
hasonlóságot mutat a társadalmi tőke (social capital) különböző aspektusaival
la , gyenge kötések" és , erős kötések" vagy a , kapcsolati bizalom" és , háló¬
zati bizalom" között meglévő differenciális összefüggésekkel), amelyeknek
szintén tipikus vonása az egymásba integrált ellentétes erőhatások egyidejű
jelenléte. Li szerint ezt a dualitást a kínai filozófia , jin-jang" metaforájával
szemléltethetjük a legegyszerűbben, az ugyanis , a gondolkodás sajátos kerete
Kelet-Ázsiában, amely Kínából ered, de a legtöbb ázsiai országban is elfogadott
[I...], séppúgy különbözik Arisztotelész ssem/sem- formális logikájától, mint
Hegel »mindkettd/vagy« dialektikus logikájától"."

Az informalitás és a kulturálisan meghatározott normák összefüggése
szempontjából fontos vonatkozási pontnak tekintem Itty Abraham és Wil¬
liam van Schendel" kutatását is. A két szerző ugyanis megkülönbözteti a
formális politikai hatalom [formal political authority) és a nem formális
társadalmi hatalom (non-formal social authority) által létrehozott politikai
tereket. Ezeket — a véleményük szerint — egyszersmind divergens (az állam és
a társadalom eltérő) normákkal, erkölcsi ethosszal jellemezhető rendszereknek

93 Li2007a.

94 Az Abra — Li munkája nyomán (Li 2007a: 230.) — saját szerkesztés.
95 Li— Redding 2014: 10.

96 Li 2011: 7.

9 Von Schendel - Abraham 2005.