III.2. Rio de Janeiróban: Joáo do Rio (Paulo Barreto)
Rio figyelte és ismerni vélte a brazilokat, a politikai elit tagjaitól a legszegé¬
nyebbekig. Nagy fláneur volt, szemlélődő, figyelmes kószáló. Az írásaiban
szereplő karakterekben a körülötte élő hús-vér embereket idézte meg. Eközben
maga is Rio de Janeiro ismert figurájává vált, furcsa, ellentmondásos szemé¬
lyiséggé, a dandy életforma és életérzés leghűségesebb brazil követőjévé és
közvetítőjévé. Munkamódszere és gyakran kihívóan modoros stílusa sokak
szimpátiáját és csodálatát, egyesek gúnyos megjegyzéseit vívta ki. Kollégája és
talán legkérlelhetetlenebb kritikusa, Antőnio Torres (1885-1934) így írt róla
1920-ban: , Kijelenthető, hogy Joáo do Rio úr az egyetlen brazil író, akit or¬
szágszerte mindenki ismer. Ismerik őt a borbélyok, a villamoskalauzok, a ba¬
kák a Largo do Rosio-ról [...] és a Központi Pályaudvar hordárai [...]."?
III.2.4.
Barreto szerzői életműve
(Újságíró, ak krónikák mestere; A szépíró)
A XX-XXI. század fordulója felfedezte magának az 1900-as évek Rio de Jane¬
irdjat, és ezzel egyiitt a varos krénikasat, Jodo do Rio-t. Reneszanszanak egyik
legfontosabb eleme publicisztikai életműve és annak újító jellege. Többen —
így például Brito Broca nyomán C. Malcolm Batchelor vagy Jeffrey D. Needell
— úgy fogalmaznak vele kapcsolatban, hogy egyenesen forradalmasitotta a ca¬
rioca újságírást, illetve új műfajt teremtett: a gyakran egészen lírai, irodalmi
jellegű riportot."? Volt, hogy ezeket a riportokat írásban, levelezés útján ké¬
szítette, és gyűjteményük a premodernizmus egyfajta enciklopédiája lehet.
Hogy miért tartotta fontosnak ezt a műfajt, azt a modern idők közönségének
igényeivel magyarázta:
linguas e tendo isto agui náo como patria, mas como a cidade onde é preciso ganhar um
pouco mais ou melhor — como o logar onde mora a família. Os remediados, cuja ambicáo
em toda a parte é imitar os ricos, seguem o curso geral, e os pobres, como que marcados
mentalmente por essa bizarra sensagäo de inferioridade, näo t&m outra opiniäo.” Joäo do
RIO: O Cinematographo, Porto, Livraria Chardron, 1909, 278.
302 „Pöde affırmar-se que o sr. Joäo do Rio € o ünico escriptor brasileiro universalmente
conhecido no Brasil. Conhecem-n’o os barbeiros, os conductores de bond, os soldados frequ¬
entadores do largo do Rossio, [...] os carregadores do Central do Brasil [...]” António TOR¬
RES: A Feira literdria e os seus mercadores, A.B.C., no. 253. (1920. januar 10.), 9.
363 Brito BROCA: A vida literdria no Brasil: 1900, 2. bévitett kiadas, Rio de Janeiro, J. Oly¬
mpio, 1960 [1956]. NEEDELL i.m. 208., BATCHELOR i.m. 700-708.