III.2. Rio de Janeiróban: Joáo do Rio (Paulo Barreto)
III.2.1.
A Barreto-szülők
(Pozitivisták, szabadgondolkodók, spiritiszták; Curitiba-i szimbolisták)
Joáo do Rio, polgári nevén Paulo Barreto?? csupán néhány hónappal volt fia¬
talabb, mint portugál pályatársa és barátja, 1881. augusztus 5-én született Rio
de Janeiróban. Szülőháza a belváros (Centro) egyik ismert utcájában állt,
a Szegénykórház utcáján (ma rua Buenos Aires). Édesanyját, Floréncia Cristo¬
váo dos Santost, szép és életvidám mulatt asszonyként említik az életrajz¬
írók." Az apáról pedig feljegyzik, hogy Alfredo Coelho Barreto gaúcho volt,
azaz Brazília legdélebbi tartományából, Rio Grande do Sulból származott. Rio
de Janeiróba költözve gimnáziumi matematikatanár, a köztársasági eszme
elkötelezett híve és az úgynevezett ortodox pozitivista értelmiségi kör tagja
lett. Ezért fiát — a korabeli általános brazil szokásoktól eltérően — nem római
katolikus szertartás szerint kereszteltette meg, hanem elvbarátait követve
a Pozitivista Egyházban (Igreja do Apostolado Positivista do Brasil) anyaköny¬
veztette. A brazíliai katolikus egyház pozícióit (uralma a lelkek felett a XIX.
században még monolitnak tűnt) véglegesen megrendítették a századforduló
új irányzatai, visszaszorulása máig tartó folyamat."
Pozitivisták, szabadgondolkodók, spiritiszták
Az ortodox comte-iánusok vagy ortodox pozitivisták a császárság végén és az
I. Köztársaság időszakában a Rio de Janeiró-i értelmiség befolyásos csoportját
alkották. Elveik közé tartozott a filozófia tudományos jellegű, racionális meg¬
közelítése és a tudomány pozitív szerepének hangsúlyozása az életminőség
javításában, de eszmerendszerük legfőbb sarokköve talán a tények tisztelete
volt. A brazil társadalom szélesebb rétegeiben eszméik csekély hatást gyako¬
303 Az eletrajzi adatokat v.ö. J. C. RODRIGUES i.m.; MAGALHÄES JUNIOR i.m. 6s Orna
Messer LEVIN: Teatro de Joäo do Rio, Säo Paulo, Martins Fontes, 2002, xxxvii-xli. és u. 6.
(szerk.): Joäo do Rio - antologia de contos, Pinheiros, Editora Lazuli LTDA, 2010.
34 ,[...] a mâe foi uma linda quadrarona” vagyis a mama, szép, negyed részben fekete n6
volt, irja C. Malcolm BATCHELOR i.m. 700. ol. . .] his mothers father chief of the Santa Casa
de Misericordia clinic" — jegyzi meg NEEDELL i.m. 207.
305 7, C, RODRIGUES i.m. viii.
306 Az aktuális adatokat Id. SZILÁGYI Ágnes Judit: Egyház, vallások és oktatás Brazíliában
a függetlenné válás korszakában, Vigilia, 78. évf., 1. szám (2013), 2-3.