OCR Output

Il. A REVISTA ATLÁNTIDA PROGRAMJA ÉS SZELLEMI KORNYEZETE

a kelet szocialistaiként is aposztrofaltak.'” A babi és behdi vallasmagyarazö
iratok egy jelentős része cambridge-i és szentpétervári könyvtárakba került,
és megkezdődött európai kiadásuk. A bábizmus egyre több követőre talált
Európában és Amerikában is, köztük előkelőségekkel, művészekkel. Marie-An¬
toinette Aussenac is közéjük tartozott, és arra is vállalkozott, hogy egy cikkben
összefoglalja a bábi mozgalom és a művészet kapcsolatára vonatkozó nézeteit.
La foi et la science unies par lart (A művészet egyesíti a hitet és a tudományt)
című írását a bábizmus 1932-34-es évkönyve, a Bahiáí World V. kötete közöl¬
te." Itt említi és röviden bemutatja azt a különös hangszert is, melyeknek
avatott játékosa és propagálója lett előadói pályája további szakaszában.

Az »eteri« hangszert — írja Aussenac — 1915-ben tervezte meg Nyikolaj
Obuhoyv, Az élet könyve című liturgikus zenemű szerzője, és 1925-ben az első
elektronikus hangszerként került be a Konzervatórium Zenei Enciklopédi¬
ájának Szótárába. Működési elve épp olyan, amilyet mindig is kerestem,
nemcsak a fülre van hatással, de az idegközpontokra és a pszichére is. Egy
hangszer, mely közbeiktatott billentyűzet és érintés nélkül szabadon juttatja
el az előadást a tudatalattiba.""

Az éteri zene, Obuhov pszichedelikus művei, melyek a nyugati és a keleti zene
sajátosságát ötvözik, miközben új utakat keresnek, teljes összhangban vannak
Bab próféta kinyilatkoztatásaival, vallja Aussenac.

Az 1930-as évtized a bábizmus és a zenei miszticizmus jegyében alapvető
változást hozott Marie-Antoinette Aussenac pályáján. Háttérbe szorult a zon¬

sow

gorajaték, hogy helyét átvegye a szférák zenéjét idéző, meditatív, elektronikus,
elektromágneses hangszerek népszerűsítése. 1929 márciusában, New Yorkban

19 Vámbéry és Goldziher nyomán Dr. KÉGL Sándor: A kelet szoczialistái, Magyar Szalon,
11. évf. 20. köt. (1893. okt.-1894. márc.), 117-126. A vallási mozgalom női arculatáról Id. Ha¬
ideh DARAGAHI: Nőnap Iránban. ford.: Karádi Éva, Magyar Lettre Internationale, 65. szám
(2007. nyár), 80-81.

180 Marie-Antoinette AUSSENAC-BROGLIE: La foi et la science unies par l’art, Ba¬
hia’t World, no. 5. New York, Bahiä’i

Publishing Comitee, 1936, 529-531.

181 „Linstrument »Ether« congu en 1915 par Nicolas Obouhow autour de la Liturgie musical:
»Le Livre de Vie« et mentionné comme premier instrument radioélectrique dans le Diction¬
naire de l’Encyclopédie Musicale du Conservatoire, en 1925. Cette conception coincidait avec
mes recherches de créer un instrument agissant non seulement sur l'oreille mais sur les
centres nerveaux et psychiques. Un instrument sans division de clavier et sans contact afim
que l'exécution puisse étre livrée au subconscient” U.o. 531.