II. A REVISTA ATLÁNTIDA PROGRAMJA ÉS SZELLEMI KÖRNYEZETE
Véget ért a háború lidércnyomása — irja az Atlantida kritikusa —, és borzal¬
mas következményeitől még nyugtalan Lisszabon, de a művészeti élet min¬
denfelé ébredezni látszik. Egymást érik a kiállítások, és már van olasz ope¬
ránk. Ezenkívül a koncertévad is remeknek ígérkezik, egy olyan neves
művész nyitotta meg, mint Marie-Antoinette Aussenac kisasszony, aki több
fellépésével adott alkalmat arra, hogy a legnagyobb zeneszerzők interpretá¬
ciöjanak különbözö problemäit tanulmänyozhassunk.!®
Marie-Antoinette Aussenac francia szülök gyermeke, de a portugäliai nagy¬
város, Porto szülötte volt." Elsö koncertjet ötesztendös csodagyerekkent itt
adta. Édesanyjától kezdett zenét tanulni, de tehetségét 10 esztendős korában
a neves portugál mester, José Vianna de Motta (1868-1948) zeneszerző is fel¬
fedezte. A fiatal lány a növendéke, majd a koncerteken partnere és a Vianna
de Motta művek avatott előadója lett. Keringőjét (Valsa) és Op. 16. Balladáját
például Aussenac már első koncertjeinek egyikén, 1896. január 13-án a portói
Kristálypalota 900 férőhelyes Gil Vicente termében játszotta.
A mester hamarosan azt ajánlotta az időközben megözvegyült édesanyának,
hogy küldje külföldre tanulni kiváló képességű lányát. Aussenac így került
a párizsi Conservatoire-ba, ahol Antonin Marmontel (1850-1907) és Edmond
Duvernoy (1844-1926) növendeke, es 1905-ben a nöi zongoristák versenyének
II. helyezettje lett," majd Berlinben folytatta tanulmányait." Néhány év
15 „Terminado o grande pesadélo da guerra e ainda agitada pelas suas tremendas consegu¬
encias, Lisboa parecia acordar de todo para a vida da arte. Sucedem-se as exposicőes e já
temos opera italiana. Além disso, os concertos anunciaram-se de forma brilhante, havendo
sido inaugurados pela insigne artista Mademoiselle Marie-Antoinette Aussenac numa grande
guantidade de sessőes musicais em gue se nos ofereceu ensejo de estudar varios problemas
de interpretacáo dos maiores compositores! U.o. 291.
166 Az apa Jacques Pierre Eugene Victor Felix Aussenac, az anya Blanche Stéphanie Honorine
Larmando, a pontos születesi dätum: 1883. jülius 20. forräs: https://gw.geneanet.org (letöltes
2019. januär 19.)
17 A Le Mercure musical hire, 1905. mäjus 15. 269.
168 Az Aeolian Company nevű gramofon hengereket keszitö ceg 1928 januär-februärban
londoni stúdiójában Aussenac-kal is felvett néhány művet. Talán csak a szenzáció kedvéért,
de katalógusa szerint a következő viszontagságos történetet közölte a művésznő pályakezdé¬
séről: , Born Marie Antoinette Aussenac in Oporto, Portugal, of French parents, she gave her
first concert there when only five years old, with such sensational success as to alarm her
mother, who belonged to an old aristocratic French family and, in the fear that Marie might
choose to become a professional musician forbade any more piano lessons. Ihere upon the
child refused to eat if she could not continue her lessons. She persisted until the mother,
fearing that she would starve herself to death, gave in, and the famous Jose Vianna da Motta