a Tubetnek bemutatott áldozást. A szobor előtt, a vörös szőnyeggel borított
színpadon állt az áldozati asztal, a Chabuchalerban termő gabonanövények
magvaival megrakva, és a füstölőtartó.
Maga a megemlékezés katonás fegyelemmel zajlott le. Miután a , publiku¬
mot" az előre begyakorolt rendnek megfelelően felsorakoztatták, a színpadra
szölitottäk Wang Chunguangot, a Chabucha’er Sibe Autonöm Járás vezetőjét.
A vezető, akit egy felvezető hölgy kísért a színpad elejére helyezett mikrofon¬
hoz, meghajolt az összegyűltek felé, majd elővett egy összehajtogatott cetlit
a nadrágzsebéből, és megkezdte a ceremónia levezénylését.
Wang Chunguang szépen, sorban, egymás után sorolta a ceremónia egy¬
mást követő lépéseit. Először mindenkit néma csendre és főhajtásra intett.
A tömeg így állt körülbelül egy percig.
Második , műsorszámként" a park szélén álló harang megkongatása kö¬
vetkezett. A narrátorok mindeközben - előbb sibe, majd kínai nyelven —
elmagyarázták a jelenlévőknek, hogy a harang hétszeri megszólaltatása a
Chabucha’er-csatorna megépítéséhez szükséges hét évet jelképezi.
A ceremónia harmadik részében, a színpadtól nem messze felépített, a
határ menti őrhelyeket formázó , védállásból" 15 petárdát lőttek ki. Minden
egyes petárdát a Chabuchafer Sibe Autonóm Járás egy-egy adminisztratív
körzetének nevében lőttek fel, amelyek így — a narrátor elmondása szerint —
szimbolikusan rótták le tiszteletüket az anyaország előtt.
Ezt követően, nyolc párba rendeződve, tizenhat katona vonult a színpadhoz
(lásd 52. sz. fotó). Páronként egy-egy virágkosárral, diszlépésben haladtak.
A színpadra érve, Tubet szobra előtt félkör alakban letették a virágkosarakat,
majd a nyolc történelmi falu képviseletében egy-egy ember lépett a színpadra.
Sorban, ahogyan szólították őket, odajárultak a virágkosarakhoz, és meg¬
igazították a koszorúkra kötött szalagokat. Majd felsorakoztak a koszorúk
előtt, háromszor meghajoltak, és végül a kísérő irányításával levonultak a
pódiumról.
A ceremónia ötödik része az ősöknek bemutatott áldozás jellegzetes moz¬
zanata, a füstölő felajánlása volt. A színpadra lépők mindegyike valakinek
vagy valaminek a képviseletében vonult föl — legelsőként a Népi Kormány
tagja, ChabuchaVer Sibe Autonóm Járás 15 adminisztratív körzetének képvi¬
seletében. Ő, miután fellépett a színpadra, az oda készített tálakban kezet
mosott. Majd a kísérők segítségével megtörölte a kezét, átvette a füstölőt, és
ünnepélyes mozdulattal a tűzbe tartotta. Amikor a füstölő meggyulladt, a
füstölőtartóba szúrta a nyelét, majd hátralépett, háromszor meghajolt előtte,
végül levonult a színpadról. Közben már hívták is a következőket, előbb há¬
rom embert a xinjiangi, a shenyangi és a bortalai sibék képviseletében, majd
újabb hármat a chabuchaferi öreg káderek, továbbá az ürümcsi és tachengi
sibe közösségek képviseletében.
Miután ők is meggyújtották füstölőiket, következett az italáldozat be¬
mutatása. Ekkor hét embert szólítottak együtt a színpadra, a legkülönfélébb