OCR
202 " A MÁRTÍRIUM HOMÁLYÁBÓL művészeti rendezvények, a fontosabb ünnepek és megemlékezések szervezése és levezénylése, illetve valamennyi, a szellemi kulturális örökségvédelemmel kapcsolatos munkafolyamat irányítása és felügyelete. A kulturális központ a Nyugatra Telepítés Ünnepének lebonyolításában is fontos szerepet játszik. Közreműködésének köszönhetően az ünnep mára valóságos , metaeseménnyé" nőtte ki magát, amelynek különféle megnyilvánulási formái a Nagy Nyugatra Telepítés mártíriumi mítoszának értelmezési horizontja mentén fűződnek egymáshoz (lásd 48-49. sz. fotók). Mindezen eseményeket elsősorban az ünnep kulturális-társadalmi kontextusában érdemes szemlélni: abban a szociokulturális mezőben, amely a politikai akarat megvalósításának hátteréül szolgál. Az, hogy ennek a háttérnek a gazdasági elképzelések mára hangsúlyos részévé váltak, Ji Oing fentebb idézett beszédéből nyilvánvaló. De ezt tükrözi a Nyugatra Telepítés Ünnepének 2012. évi hivatalos megnevezése is, amely a következőképp hangzott: Chabucha"er Második , Nyugatra Telepítés" Gazdasági-Kereskedelmi Kulturális Turisztikai Ünnepe. A 2012-ben megrendezett ünnep egy egész héten át folyt, május 4. és 10. között. Az egyes események Chabuchafer nyolc történelmi falvába szétosztva zajlottak. Lebonyolításukért olyan állami intézmények voltak felelősek, mint a Propagandaminisztérium, a Nemzetiségi és Vallásügyi Hivatal, a Turisztikai Hivatal, az Oktatási Hivatal vagy éppen maga a kulturális központ. Szervezésükben a Nyugatra Telepítés Ünnepe elsősorban a nemzeti összefogást és a , hagyományőrzés" kiemelkedő jelentőségű ügyét hivatott reprezentálni. Az egyhetes ünnepségsorozat egyes eseményei a sibék etnikai-nemzeti önreprezentációjának egész tárházát vonultatták fel. Idesorolhatjuk többek között a sibe , nemzeti opera"?! előadását, a főző- és íjászversenyt vagy a , parasztfestők"??? alkotásaiból rendezett kiállítást. Mindezek az események — a vezetőség hagyományértelmezéséhez igazodva — az összetartozást kifejező motívumok felsorakoztatását szolgálták (vö. Biczó 2008: 283]. A munkám terjedelmi kereteire való tekintettel nem térhetek ki most az egyhetes eseménysorozat minden egyes részletére. Témafelvetésemhez kapcsolódva mindössze két, egymással ellentétes irányba húzó esemény bemutatására korlátozom a leírást. A két esemény közös vonása, hogy vallásos vonatkozásaik révén akarva-akaratlanul is megtestesítik a sibe etnikus 21 Az akár a , nemzeti operák" sorában is számon tartható mű A Hingán mélyéről kiáramló sibe emberek címet kapta. Rendezői között megtalálható az a tanárember, Aji Xiaochang is, aki több évtizeddel ezelőtt települt át Chabucha’erbél Shenyangba azért, hogy az ottani sibe fiatalokat a sibe nyelvre taníthassa. Az opera, ahogyan a címe is utal rá, a sibe történelem legnevezetesebb fordulópontjait jeleníti meg, kiemelt hangsúlyt fektetve a Nagy Nyugatra Telepítés mártíriumára. 222 A ,parasztfestők" csoportja a kulturális központ égisze alatt tevékenykedik. Chabuchaveri kutatómunkám során több hónapon keresztül követtem figyelemmel, hogy miként zajlik felkészülésük a Nyugatra Telepítés Ünnepén megrendezésre kerülő kiállításukra.