művészeti rendezvények, a fontosabb ünnepek és megemlékezések szervezése
és levezénylése, illetve valamennyi, a szellemi kulturális örökségvédelemmel
kapcsolatos munkafolyamat irányítása és felügyelete.
A kulturális központ a Nyugatra Telepítés Ünnepének lebonyolításában
is fontos szerepet játszik. Közreműködésének köszönhetően az ünnep mára
valóságos , metaeseménnyé" nőtte ki magát, amelynek különféle megnyilvá¬
nulási formái a Nagy Nyugatra Telepítés mártíriumi mítoszának értelmezési
horizontja mentén fűződnek egymáshoz (lásd 48-49. sz. fotók). Mindezen
eseményeket elsősorban az ünnep kulturális-társadalmi kontextusában ér¬
demes szemlélni: abban a szociokulturális mezőben, amely a politikai akarat
megvalósításának hátteréül szolgál.
Az, hogy ennek a háttérnek a gazdasági elképzelések mára hangsúlyos
részévé váltak, Ji Oing fentebb idézett beszédéből nyilvánvaló. De ezt tükrözi
a Nyugatra Telepítés Ünnepének 2012. évi hivatalos megnevezése is, amely
a következőképp hangzott: Chabucha"er Második , Nyugatra Telepítés"
Gazdasági-Kereskedelmi Kulturális Turisztikai Ünnepe.
A 2012-ben megrendezett ünnep egy egész héten át folyt, május 4. és 10.
között. Az egyes események Chabuchafer nyolc történelmi falvába szétosztva
zajlottak. Lebonyolításukért olyan állami intézmények voltak felelősek, mint
a Propagandaminisztérium, a Nemzetiségi és Vallásügyi Hivatal, a Turisz¬
tikai Hivatal, az Oktatási Hivatal vagy éppen maga a kulturális központ.
Szervezésükben a Nyugatra Telepítés Ünnepe elsősorban a nemzeti össze¬
fogást és a , hagyományőrzés" kiemelkedő jelentőségű ügyét hivatott reprezen¬
tálni. Az egyhetes ünnepségsorozat egyes eseményei a sibék etnikai-nemzeti
önreprezentációjának egész tárházát vonultatták fel. Idesorolhatjuk többek
között a sibe , nemzeti opera"?! előadását, a főző- és íjászversenyt vagy a
, parasztfestők"??? alkotásaiból rendezett kiállítást. Mindezek az események —
a vezetőség hagyományértelmezéséhez igazodva — az összetartozást kifejező
motívumok felsorakoztatását szolgálták (vö. Biczó 2008: 283].
A munkám terjedelmi kereteire való tekintettel nem térhetek ki most
az egyhetes eseménysorozat minden egyes részletére. Témafelvetésemhez
kapcsolódva mindössze két, egymással ellentétes irányba húzó esemény
bemutatására korlátozom a leírást. A két esemény közös vonása, hogy vallá¬
sos vonatkozásaik révén akarva-akaratlanul is megtestesítik a sibe etnikus
21 Az akár a , nemzeti operák" sorában is számon tartható mű A Hingán mélyéről kiáramló
sibe emberek címet kapta. Rendezői között megtalálható az a tanárember, Aji Xiaochang
is, aki több évtizeddel ezelőtt települt át Chabucha’erbél Shenyangba azért, hogy az ot¬
tani sibe fiatalokat a sibe nyelvre taníthassa. Az opera, ahogyan a címe is utal rá, a sibe
történelem legnevezetesebb fordulópontjait jeleníti meg, kiemelt hangsúlyt fektetve a
Nagy Nyugatra Telepítés mártíriumára.
222 A ,parasztfestők" csoportja a kulturális központ égisze alatt tevékenykedik. Chabuchaveri
kutatómunkám során több hónapon keresztül követtem figyelemmel, hogy miként zajlik
felkészülésük a Nyugatra Telepítés Ünnepén megrendezésre kerülő kiállításukra.