OCR Output

200 " A MÁRTÍRIUM HOMÁLYÁBÓL

Amint fentebb említettem, a hívószó továbbra is a patriotizmus maradt.
A lojalitás bizonyításának módja viszont előírottá vált, hiszen a nemzetiségek
lojalitásának fokmérője ettől kezdve a , formával nem bíró kultúrára" (értsd:
, szellemi kultúrára") vonatkoztatott progresszivitásuk lett. Ennek érthetőbbé

tétele érdekében ismét egy idézetet hívok segítségül:

Aranyló ősszel, mikor a dinnyék és gyümölcsök illata terjeng, ebben a
bőséges évszakban, október 15-én Pekingben ült össze a Kínai Kommunista
Párt 17. Kongresszusának 6. Plenáris Ülése. Az ülésen a kulturális rendszer
reformjának elmélyítésére, a szocialista kultúra nagy fejlesztésének és nagy
felvirágoztatásának előmozdítására vonatkozó útmutató és programadó
dokumentumok kerültek tárgyalásra. [...]

[...] a tásadalom számára azt is mutatja mindez, hogy a kultúra a gaz¬
daság, a politika és a társadalom építésében kiemelkedő helyet foglal el;
annak jele mindez, hogy a kultúra a kínai nemzet hatalmas felvirágozta¬
tásában, a nép gazdaggá és az ország erőssé tételének hatalmas történelmi
vállalkozásában a tartópillér szerepét tölti be. [...]

Ahogyan az mindenki előtt ismert, a kultúra az emberiség társadalmi
gyakorlata folyamán megalkotott anyagi és szellemi javak összessége.
A kultúra megnyilvánulhat kétfajta, , formával bíró" és , formával nem
bíró" formában. [...]

Annak átlátásához, hogy egy nemzetiség fejlődik-e, vagy sem, a legfonto¬
sabb megvizsgálni az adott nemzetiség gondolkodásmódjának, eszméinek
stb., formával nem bíró kultúrájának progresszivitását, illetve hogy az adott
nemzetiség által felmutatott magatartás és értékszemlélet bír-e vagy sem
tudományos jelleggel. [...]

A , reform és nyitás" óta eltelt 30 év is azt mondja nekünk, bármilyen
jó is a rendszer, bármilyen jó is a politika, [...] ha nem valósul meg a nem¬
zetiségek , gondolkodásának felszabadítása" és , gondolkodásmódjának
átalakítása", akkor nagyon nehéz, hogy Kínában sikerre jussunk. [...] Csak
ha a gondolkodásba foglalt kultúra felszabadult, csak ha a gondolkodásmód
átalakult, akkor leszünk képesek felébreszteni Kínát, ezt az alvó oroszlánt
[...]. (lásd 3/45. sz. melléklet)

A fenti mondatok 2011-ben íródtak. A sorokat olvasva az első és legszembetűnőbb
dolog, ami kiviláglik belőlük, hogy a kínai nacionalista retorikát még mindig
az ,anyagi" és a , szellemi" kultúra dichotómiája uralja — ami egyenesen
, konzerválja a kultúra mint körülhatárolt, zárt, integrált egység vízióját"
(Fejős 2005: 4). Az így , konzervált" kultúra pedig — amint azt az idézet
bizonyítja — eszköz a Párt kezében ahhoz, hogy meggyőződhessen a kínai
nemzetiségek , gondolkodásának felszabadításáról" és , gondolkodásmódjuk
átalakításáról". Csakhogy ennek nyílt kimondása egyben annak elismerése

is, hogy az értékek tekintetében nincs megegyezés az állam és a nemzeti