OCR Output

IV. METAMORFÓZIS A PATRIOTIZMUS JEGYÉBEN ® 191

kezdve a xinjiangi sibe emberek vágyódva gondoltak a Sibe Ősök Templomá¬
ra. Ez märis a szülöföldre való vágyódás szimbóluma, amely nemzedékről
nemzedékre adódott át, mindmáig. Ezért íródtak a táblára aranyszínnel
a sorok, hogy , A sibe Ősök Temploma az ősök szent földje". Az általunk
említett nyugatra telepítés a kínai sibe nemzetiség nemzetiségi lelkülete.
[...] A nyugatra telepítés szellemisége együttesen jelképezi nemzetiségünk
szellemiségét, így a táblára aranyszínnel írtuk fel azt is, hogy , A nyugatra
telepítés szellemisége nemzedékről nemzedekre dätadödik”. (Na - Han
2010: 115) (läsd 3/41. sz. melleklet)

Ji Qing fenti mondatai egyértelműen bizonyítják: a sibe tudáselit számára a
Taiping templom romjaiból megformált Sibe Ősök Temploma és a Nyugatra
Telepítés Ünnepe a mártíriumi gondolat mentén elválaszthatatlanul egybe¬
forrt. Ennek az eszmeegyüttesnek az életre hívásában pedig a történelem
manipulálása igen nagy szerepet játszott: hiszen tudjuk, hogy akkor, amikor
a sibék történelmének megírására irányuló kutatások megkezdődtek, nem¬
hogy a Chabucha’er Sibe Autonóm Járásból északkeletre érkező , hivatalos
történetíróknak", de amandzsúriai sibék többségének sem volt már tudomása
a Sibe Ősök Templomáról.

Mégis, ezen az úton haladva teljesedtek ki az 1956-ban kezdődő etni¬
kus nacionalista törekvések, tovább görgetve maguk előtt a , tízezer linyi"
távolságban élő sibék nemzeti egységének ügyét. A Sibe Ősök Temploma
2010-ben már a xinjiangi és az északkeleti sibék szoros együttműködésének
köszönhetően épült tovább. Mígnem a , szent hely" 2012-re múzeummá
lett: rajta és benne a lokális és a nemzeti identitás megannyi szálon fonó¬
dik egybe.

A két részre osztott templomkert nyugati felén, ahol az egykoron itt
szolgáló láma, Bai Guangwu elmondása szerint valamikor az Égi Király
Csarnoka állt, ma a nyugatra telepítésnek emléket állító terem kapott he¬
lyet.7!5 Benne látható az a fatábla is, amely feltehetően azonos az 1979-ben
felfedezett, a Sibe Ősök Temploma létét bizonyító táblával (lásd 43. sz. fotó).

A nyugati kerthelyiség keleti és nyugati oldalának épületeiben a sibék
népszokásait, illetve történelmét bemutató termek épültek fel. Tőlük észa¬
kabbra a középső csarnokot a sibe népművészet bemutatásának szentelték.
Előtte, az épület keleti oldalán most is ott áll a mandzsu nyelvű sztélé mása.
A csarnok nyugati oldalánál a Liaoning Tartomány Sibe Történelmi Társaság
és a Shenyang Város Sibe Baráti Társaság által 1993-ban készítetett sztélé
kapott helyet (lásd 44. sz. fotó). Ennek felirata — a sibék körében ekkorra már
elfogadottá vált eredetelmélet és a legfontosabb történelmi fordulópontok
említése után - a következőket hirdeti:

315 A templom leírását lásd e kötet 137-138. oldalän.