190 + A MARTIRIUM HOMALYABOL
történelmi hagyatékának kérdését. Én hiszem, hogy hazánk valamennyi
sibe nemzetiségű honfitársa nemzedékről nemzedékre emlékezetébe idézi
a Párt és a kormány nagylelkűségét! (Na — Han 2010: 107-108) (lásd 3/40.
sz. melléklet)
A fenti sorokban egyetlen jelentős mozzanat, egy hangsúlybeli eltolódás
figyelhető meg a korábbi forrásokhoz képest. Amíg a , hivatalos történetírá¬
son" belül a templom elsősorban mint Taiping templom szerepelt, addig a
fenti kérvény írója a templomról már mint a Sibe Ősök Templomáról beszél,
amivel kapcsolatban csak mellékesen tünteti fel a Taiping templom nevet.
Ugyancsak szembetűnő a Párttal és a helyi kormányzati szervekkel szemben
megfogalmazott, még csak nem is titkolt szemrehányás és elégedetlenség.
Mindez a sibe tudáselit fokozódó türelmetlenségére utal.
A benyújtott kérelmek végül 2003-ban látszódtak realizálódni; egészen
addig folytak az egyeztető tárgyalások az újjáépíteni kívánt templomhoz
azonban érdemleges tárgyalások kezdődtek a sibék és a kormányzat között,
amelynek köszönhetően 2004 elejére elkészült az újjáépítés hivatalos ter¬
vezete (Li 2011: 77].
A templom végül 2004 májusára nyerte el azt a formáját, amelyet 2010-ben,
első shenyangi látogatásom során magam is láthattam. Az újjáépült templom
a , tudományos történetírás" képviselői, Wu Yuanfeng és Zhao Zhiqiang
által 1979-ben nyilvánosságra hozott alaprajz szerint épült fel. 2004. június
5-én, a holdnaptár szerinti 4. hó 18. napján pedig már itt, a templom falai
között került sor a Nagy Nyugatra Telepítés ünnepének 240. évfordulójára,
egybekötve a templom átadásának ünnepségével. A megemlékezés az Állami
Nemzetiségi Ügyek Bizottsága és a tartományi, valamint a városi politikai
vezetőség jelenlétében, továbbá több mint tíz sibe közösség képviseletében
zajlott, három napon keresztül.
Az ünnepségen természetesen jelen volt Han Qikun és Ji Qing is, akik
a Taiping templom felfedezése óta figyelemmel kísérték és alakították a
templom és vele együtt a sibék , sorsát". Ji Oing, az ünnepségen részt vevő
xinjiangi sibe küldöttség vezetőjeként, kétnyelvű emléktáblát adományozott
a shenyangi sibe közösségnek. Az arra vésett sorokat a következőképpen
magyarázta az őt interjúvoló riportereknek:
A nyugatra telepített yilibeli sibe nemzetiségűek az Ősök Templomában
mutattak be áldozatot őseiknek, és azután indultak útra. Attól a naptól
214 A beadványokból és a kormányzati határozatokból megtudható, hogy a kormányzat túl
nagynak találta a sibe tudáselit által igényelt földterületet. Egy 2002-es határozat sze¬
rint a városi kormányzat összesen 5500m2-nyi területet ajánlott fel a sibék számára a
templom újjáépítéséhez. A sibe tudáselit azonban ennek több mint kétszeresére, 12 400
nm2-nyi alapterületre tartott igényt (Li 2011: 76].