OCR Output

IV. METAMORFÓZIS A PATRIOTIZMUS JEGYÉBEN ? 173

jegyében gyűjtötte a családfákat, és lelkesedését a Nagy Proletár Kulturális
Forradalom eseményei sem tudták megtörni: a félelmében akkor saját maga
által elégetett családfák gyűjtését a forradalom elmúltával újrakezdte.

Tevékenysége itt, ezen a ponton szorosan összefonódik a sibe tudáselitnek
a kulturális forradalmat követő célkitűzéseivel. Mint azt munkám korábbi
fejezeteiben már említettem, ez volt az az időszak, amikor a sibe tudáselit
etnikus nacionalista törekvései kiteljesedni kezdtek. Ennek a folyamatnak
a részeként mutattam be eddig a sibe etnikus nacionalista törekvések kez¬
detének két kulcsfontosságú mozzanatát: a Sibe Ősök Temploma megkonst¬
ruálásának első lépéseit, illetve a Hashüri nemzetség , családfa-egyesítő"
történetét. Arról azonban még nem volt szó, hogy ezt a két mozzanatot mi¬
ként kovácsolta egybe a sibe tudáselit úgy, hogy törekvéseit állami szinten is
legitimálni tudja, illetve hogy elősegítse a sibe nemzeti identitás kialakítását.

A választ a Nagy Nyugatra Telepítés megemlékezési rítusának életre keltése
adja meg. Ennek ideológiai-politikai előfeltétele volt, hogy a sibe tudáselit
bármiféle korábbi etnikus nacionalista törekvését a kínai nemzet kiépítését
szolgáló, hazaszerető ideológiához tudja igazítani. Ez utóbbinak alárendel¬
ve kristályosodott ki a sibék , hazaszerető történelme", ennek égisze alatt
épült tovább a Sibe Ősök Temploma, és ennek jegyében öltött fokozatosan
alakot a Nagy Nyugatra Telepítés eszméjének harmadik pillére, a Nyugatra
Telepítés Ünnepe is. Az ünnep pedig elhozta annak lehetőségét, hogy a sibe
tudáselit az egykor egymástól elszakított sibe nemzetségek együvé tartozá¬
sának gondolatát — kulturális különbözőségeik dacára is — egyre szélesebb
néprétegekhez tudja eljuttatni. Erre az ünnepre készülődött Guan Wenming
is, amikor 2012-ben először találkoztam vele.

Munkám utolsó fejezetében ezeket az eseményeket követem tovább, hogy
a Nyugatra Telepítés Ünnepének egy kiemelt példájával, Guan Wenming
családfa-kiállításával zárjam dolgozatomat.

1. A Nyugatra Telepítés Unnepének , kitalált" hagyománya

A sibe tudäselit etnikus nacionalista törekvései nyomán a (relkonstruálódó
mült(ak) lassankent szimbolikus alakzatokkä olvadtak össze.'”* Az eredet
kérdése, a történelmi fordulópontok, az etnikus identitäsnak a regmuültba
visszavetített meglétét , bizonyító" Sibe Ősök Temploma olyan szimbolikus
jelleggel ruházódtak fel, amelybe a történeti tudatot tápláló identitásformáló
emlékezet belekapaszkodhatott. A Nagy Proletár Kulturális Forradalmat
követően azonban, az egységes kínai nemzet megteremtésének égisze alatt,

194 A történeti tudatot alkotó múltrétegek egymáshoz való viszonyának kérdéséről lásd pl.
Vansina 1985: 23.