OCR Output

140 ® A MÄRTIRIUM HOMALYABOL

kor - jöllehet a Taiping templomnak toväbbra sem szentelnek kitüntetett
jelentőséget — a templomot ténylegesen mint , ősök templomát" említik:
olyan szent helyként, ahol a sibék , kétszáz évnél is régebbi sibe nemzetiségi
hagyományőrző ünnepnapjukon", a Nagy Nyugatra Telepítés emléknapján
áldozatot mutatnak be őseiknek (Xibozu Jianshi Bianxiezu 1986: 126]. Erre
hamarosan visszatérek még.

A másik az 1988-ban megjelentetett A shenyangi sibék krónikája című
könyv, amelynek szerkesztési munkálatai 1984-ben kezdődtek meg annak a
Han Oikunnak a közreműködésével, aki Ji Qinggel és Xiao Fuval egyetemben
jelen volt a Taiping templom 1959-es , felfedezésekor". A felügyelete alatt
szerkesztett kötetben a Sibe Ősök Templomának olyan olvasata körvona¬
lazódik, amely elfogadni látszik ugyan a sibe történettudományi kutatások
eredményeit, de hangsúlyozza egyben annak , ősök temploma" jellegét is:

A Taiping templom nem pusztán egy vallásos templom, hanem egyben a
sibe nemzetiség őseinek temploma is, amely attól a naptól kezdve, hogy
felépítették, a sibe nemzetiség igazgatása alatt dll. (Shenyang Shi Minwei
Minzu Zhi Bianzuan Bangongshi 1988: 319-320) (lasd 3/19. sz. melléklet}

A szöveg előzményéből azonban kiviláglik: számukra a templom elsősorban
nem azért , ősök temploma", mert a sibe nemzetiség igazgatása alatt állt
és áll. Hanem sokkal inkább amiatt, ami a templom legfontosabb vallásos
eseményeként feltüntetett szertartáson, a Nagy Nyugatra Telepítésről való
megemlékezés ünnepén történik:

A legünnepélyesebb templomi esemény a holdnaptár szerinti negyedik
hónap 18. napja. Ezen a napon kitárul a templom ajtaja, és a sibe nemze¬
tiségbeliek sokasága magához véve felajánlásait, füstölőkkel, gyertyákkal
érkezik a Taiping templomba, ahol áldozatot mutat be az ősöknek [...].
(Shenyang Shi Minwei Minzu Zhi Bianzuan Bangongshi 1988: 318) (lásd
3/20. sz. melléklet)

A fenti állítások tulajdonképpen nem valótlanok; a tekintetben legalábbis
nem, hogy az említett hagyományőrző ünnep, a Nagy Nyugatra Telepítésről
való megemlékezés valóban létezik. Csakhogy abban a formájában, ahogyan
írnak róla, éppen olyan új jelenségnek tekinthető, mint az ősök oltárát rejtő
Sibe Ősök Temploma! Létét mindkettő a Nagy Proletár Kulturális Forradal¬
mat követően megújuló etnikus nacionalista törekvések kiteljesedésének
köszönheti, amelynek során - Shenyang Város Népi Kormányának döntése
értelmében - az 1980-as évek elején rendelet született a Taiping templomban
működő gyár kitelepítéséről és a templom felújításáról (Ji 2004: 1).

Az elhatározást pedig tett követte: 1983-ban, Liaoning tartomány és
Shenyang város kormányzatának 30 000 vyuanes támogatásával felújították