OCR
136 " A MÁRTÍRIUM HOMÁLYÁBÓL Önmagában az ilyen jellegű táblák felállítása nem volt szokatlan Kínában. Csak Shenyang vidékéről számos hasonló fatábla került elő. Ezek azonban nem nyújtanak elegendő támpontot ahhoz, hogy a Sibe Ősök Templomának létét bizonyító fatábla elkészítésének éve megválaszolható legyen. 2012-ben, amikor Pekingben, a Wu Yuanfenggel készített interjúm során megkérdeztem, hogy nem maradtak-e fenn olyan történeti dokumentumok, amelyek a táblán megnevezett tisztviselők nevének feltüntetésével segíthetnének beazonosítani a fatábla felajánlásának évét, ő azt mondta: ha létezik is ilyen irat, az még nem került a keze ügyébe. (Hozzátette, hogy bár ő maga az irattárban dolgozik, saját nemzetségének északkeleti ágát sem találja, idestova 30 éve.) Egyedül A shenyangi sibék krónikája című, már többször említett könyvben találtam némi támpontot avval kapcsolatban, hogy mikor készülhetett a tábla. Egy, az adott könyvben található — talán éppen egy családfa bevezetésén alapuló - utalás szerint ugyanis a táblán megnevezett Sepukenge nevű hivatalnok a 19. században élt (Shenyang Shi Minwei Minzu Zhi Bianzuan Bangongshi (szerk.) 1988: 320]. Az itt közölt adatok forrása azonban sajnos nem került feltüntetésre, így ezek alapján az is csak feltételezhető, hogy a templom tábláját valamikor a 19. század második felében készíthették. És ha ez még igaz is lenne, az is csak azt jelentené, hogy akkor készítettek egy táblát ,, Sibe Ősök Temploma" felirattal — azt azonban továbbra sem lehetne tudni, hogy mikortól él maga a , Sibe Ősök Temploma" elnevezés. Akárhogyan is legyen, a sibe tudáselit számára a Taiping templom romjainál talált fatábla felirata elegendő bizonyítékul szolgált annak elfogadásához és elfogadtatásához, hogy a Taiping templom valóban a Sibe Ősök Temploma. Annak ellenére is, hogy a templom mandzsu nyelvű sztéléjére nem rótták fel a Sibe Ősök Temploma, a Sibe Ősök Templomának kínai nyelvű táblájára pedig a Taiping templom nevet. 2.2.2. A Sibe Ősök Templomának megkonstruálása Wu Yuanfeng és Zhao Zhigiang 1979-es kutatásai — a fatábla felfedezése mellett — igen nagy jelentőséggel bírtak a tekintetben is, hogy nemcsak igazolni látszottak a Sibe Ősök Templomának létezését, de egyben hozzájárultak a templom akkorra már feledésbe merült képének (re)konstrudlasdhoz is. A Taiping templom felkeresésekor ugyanis az üzem dolgozói — a Wu Yuanfeng és Zhao Zhigiang által előadottak szerint — a két kutató rendelkezésére bocsátották az épület alaprajzát, akik így, az egykor a templomban szolgált mongol láma, Bai Guangwu segítségével minden addiginál részletesebb képet alkothattak a templomról." ul A Bai Guangwu elmondása alapján készített (relkonstrukció ismertetésekor bizonyos, a buddhista kultúrkörhöz tartozó szavakat és kifejezéseket, továbbá a buddhák és