OCR Output

84 ¢ A MARTIRIUM HOMALYABOL

volt, esetenként mongol és beazonositatlan temetokerteket is felttintettem. Az Ötödik falu
temetőinek feltérképezését Vargyas Gábor és az Ötödik faluban élő műkedvelő történész
és családfaíró, Guan Wenming segítségével kezdtem meg. A szerző saját készítésű rajza.

A temetők temetőkertjein belül ezek a halmok voltaképpen a családfák
mintájára épültek ki a térben: a nemzedékek sírhalmai sorról sorra köve¬
tik egymást, a családfák pontos mintájára. Mi több, sírkövek hiányában a
temetőkertekben való eligazodást egykor épp a családfák segíthették: ha az
utódok nem voltak biztosak abban, hogy melyik sírhalom melyik őst takarja,
a családfák alapján lehetséges volt a sírhalmok beazonosítása.

Mára ez is megváltozott. Kialakult ugyanis — feltehetően han kínai mintá¬
ra — az a szokás, hogy a sírhalmok elé sírköveket állítanak fel. Mindez mára
az egymástól elszakított sibék mindkét csoportja körében általános lett;*
bár zárójelben meg kell jegyeznem, hogy sok helyütt még ma sem állítanak
sírköveket. Ott pedig, ahol sírkövek állnak, a tájolás meglehetősen követke¬
zetlen; megfigyeléseim szerint minden nemzetség maga választja meg, hogy
hogyan tájolja a sírköveket. Egyedül nyugatra tájolt sírkövet nem találtam,
ami feltehetően szoros összefüggésben áll a sibék temetkezési szokásaival.
A halottat is a lakóház nyugati szobájában ravatalozzák fel, úgy, hogy a feje
nyugatra, lába pedig keletre, az ajtó irányába legyen. A sibék hitvilága szerint
ugyanis a halott csak kelet felé tekintve juthat át az árnyvilágba.

A chabuchaferi sibek temetkezese a generációk egymást követő sorrendje
tekintetében sem egységes. Ezt alapul véve a temetkezésnek jelenleg két
módját különböztetem meg:

(1) Az egyik az általam jövőbe néző temetkezésnek nevezett forma. Ez
esetben a legelső ős sírja a generációk leghátsó sorában található, le¬
származottai pedig, soronként haladva az újabb generációk felé, előtte
sorakoznak. Ennek megfelelően a sírhalmok előtt esetlegesen felállított
sírkövek felirata mindig a jövő generációk felé tekint.

(2) A másik az általam múltba tekintő temetkezésnek nevezett forma,
amikor is a legelső ős sírja a generációk legelső sorában fekszik. Le¬
származottai ebben az esetben, ugyancsak soronként haladva az újabb
generációk felé, mögötte sorakoznak, és így a sírhalmok előtt esetlegesen
felállított sírkövek felirata a korábbi generációk felé tekint.

Hu Wenxiao nemzetségének temetőkertje a jövőbe néző temetkezési forma
szerint épült ki, az Otödik falu temetőjének legnagyobb kiterjedésű, a falutól
legtávolabb eső részén (lásd 5. sz. térkép).5°

9 A kérdés megválaszolásához, hogy ez a folyamat pontosan mikor kezdődött és milyen
hullámban terjedt el a sibék körében, a vonatkozó szakirodalmon belül nem találtam
adatot.

50 Hu Wenxiao nemzetségének temetőkertjét az Ötödik falu temetőjéről készített térképen