56 ® A MÄRTIRIUM HOMALYABOL
ni, vagy mikor adatközlőim az interjú felvétele során a kérdésemre kérdéssel
feleltek: , Ezt meg minek kérdezed? Hát te nem láttad a múzeumban kiállított
képeket?"
9. sz. fotó. Fu Shou sámán és felesége a Negyedik falubeli házuk udvarában. Xinjiang
Ujgur Autonóm Terület, Chabuchar Sibe Autonóm Járás, 2010. Saját felvétel
Hozzám való viszonyulásukat nyilvánvalóan meghatározta és alakította az
a kép is, amit a Chabucha’er Sibe Autonóm Járásban korábban megforduló
kutatók — zömében nyelvészek, történészek és néprajztudósok — hagytak
bennük. Mert az itt élő sibék számon tartják azt is, hogy kik jártak ott ko¬
rábban, és mi érdekelte őket. A közöttük megforduló kutatókat osztályozzák
is a tekintetben, hogy ki tette fel a legérdekesebb kérdéseket, és egyáltalán
jól tette-e fel azokat — vagyis hogy , mennyire érti a dolgát".
Mindezzel összefüggésben kutatásaim megkezdésekor nem jelentett hát¬
ränyt az sem, hogy nem beszéltem jól sibe nyelven.?? Az itt megforduló ku¬
tatók legtöbbje ugyanis az altaji nyelveket kutató nyelvészek közül kerül ki,
akik azért mennek a Chabuchafer Sibe Autonóm Járásba, hogy elsajátítsák és/
vagy tanulmányozzák a mandzsussibe nyelvet. Ennek megfelelően a közösség
esetemben is szívesen vállalta azt a feladatot, sőt, szinte magától értetődőnek
8 Mandzsu nyelvű tanulmányaimat még első, tájékozódó jellegű terepmunkám előtt
megkezdtem, Uray-Kőhalmi Katalin tanárnőnek köszönhetően, majd tudásomat Gao
Wa tanárnő irányítása alatt, a Központi Nemzetiségi Egyetem Nemzeti Kisebbségek
Régi Nyomtatványainak Kutatóintézetében volt lehetőségem tovább csiszolni.