OCR Output

BEVEZETÉS ® 55

azok a kulturális jegyek és értékek, amelyekre a fentebb említett néprajzi
kutatások olyan sokszor hivatkoznak, milyen formában képezik részét az
itt élő sibék mindennapjainak? A sibe lokális elitek tevékenysége gyakorol-e
bármiféle hatást az itt élő közösségek saját kulturális értékeikről kialakított
képére? Létezik-e együttműködés és ha igen, akkor az milyen formában
szerveződik a sibe lokális elitek és a helyi közösségek tagjai között?

E kérdések felgöngyölítése végett, a több helyszínű terepmunka kere¬
tein belül, közel fél éven keresztül folytattam állomásozó terepmunkát a
Chabucha’er Sibe Autonöm Jarasban, ahol a faluvidékre való költözéssel
együtt megkezdődött anyaggyűjtésemnek az a szakasza, amit leginkább az
antropológiai szerepjáték fogalmával tudnék jellemezni. A szerepjáték része¬
ként az adott közösség tagjai mintha csak a színházba betévedő néző szerepét
osztották volna rám, és határozott elképzeléseik voltak a tekintetben, hogy
milyen , színművet" szeretnének nekem bemutatni.

Ebben a szerepjátékban mindazon kulturális értékek felmutatása szere¬
pelt, amit a hagyományos sibe kultúrát taglaló néprajzi munkák is tárgyal¬
nak. Vittek mindenfelé, hogy |
lássam és dokumentálhassam
mindazt, ami számukra fontos:
találkozhattam vallási specia¬
listáikkal, népművészeti mes¬
tereikkel és mindazokkal az
önművelő körökkel, amelyek a
hagyományőrzés önkéntes kül¬
detését vállalták magukra (lásd
7-9. sz. fotók). Egy idő után már
azon sem lepődtem meg, ha a
falu határában, a temető felé
vezető út szélén birkáit legeltető
juhász a mandzsu és a sibe nyelv
kapcsolatának problémakörét
szerette volna velem megtárgyal¬

7-8. sz. fotók. Életképek a történel¬
mi falvakból: cipőt varró asszonyok
az Ötödik faluból és a Hetedik falu
nyugdíjas sámán-tánccsoportjának
előadása. Xinjiang Ujgur Autonóm
Terület, Chabucha’er Sibe Autonóm
Járás, 2012. Saját felvételek

átírásának felel meg, hozzáillesztve a kínai xiang, azaz falu" szót. Lásd pl. Ötödik falu
- Sunzhagi niulu xiang.