64 A ciprusi konfliktus geostratégiai összetevői
(International Air Transport Association - IATA) adatbázisa, amely 2011 és
2018 között 18 olyan incidenst sorol fel, ahol a Nicosia FIR-en belül veszélye¬
sen közel kerültek egymáshoz repülőgépek (Hadjicostis 2017). A pilóták által
Chaos Cornernek nevezett térségben történő navigálásra a Nemzetközi Polgári
Repülési Szervezet"? emiatt egy eljárásrendet dolgozott ki, ami a nemzetközi jog
szabályozásainak megfelelően kizárólag a Nicosia FIR iránymutatásainak kö¬
vetését írja elő, ugyanakkor az elvégzett manőverekkel kapcsolatban az , Ercan
FIR" informálását is javasolja (Grief 2009).
4. ábra: A vitatott légtérellenőrzési területek elhelyezkedése
Shaded arga proclaimsol as
"ERCAN" advisöfy ai p
A légtér mellett a Cipruson található repülőterek is számottevő geostratégiai
jelentőséggel bírnak. A kiemelkedő szerepet ebben az esetben is a földrajzi elhe¬
lyezkedés magyarázza: a szigetről kiindulva relatíve rövid repülési idővel érhető
el a stratégiai ellipszis legtöbb régiója (Szilágyi 2018b). Ciprus teljes területén
6 jelentősebb repülőtér található. Ezek közül a Nicosia Nemzetközi Repülőtér
1974 óta nem fogad polgári gépeket, és jelenleg az UNFICYP ellenőrzése alatt
áll. Mivel a fővárosban található repülőtér újranyitásáról szóló tárgyalások 1977¬
ben kudarcot vallottak, ezért a Ciprusi Köztársaság Larnakában és Páfoszban
alakított ki nemzetközi utasforgalom lebonyolítására alkalmas légikikötőket.
Az ,ÉCTK? ellenőrzése alatt lévő területeken két jelentősebb repülőtér
található, a Nicosiától légvonalban nagyjából 10 km-re elhelyezkedő Ercan
*° International Civil Aviation Organization - ICAO