OCR Output

A KONFLIKTUS GEOSTRATÉGIAI ÖSSZETEVŐI: FIZIKAI TÉNYEZŐK 63

Forrás: Hadjipavlis 2015.

A Ciprus és a környező tengerfelületek felett elhelyezkedő légtér ellenőrzéséért
hagyományosan a Nicosia FIR repüléstájékoztató központ felel, feladata a kör¬
zetben tartózkodó repülőgépek tájékoztatása és irányítása. A központ felelősségi
területe messze túlmutat a sziget tényleges méretén, 175 000 km’-es területe - a
Málta FIR-hez hasonlóan - a britek 1940-es évek végén betöltött súlyát, illetve
az általuk ellenőrizni kívánt területi igényeket tükrözi (Hadjipavlis 2015). Föld¬
rajzi elhelyezkedésének és a körzet nagyságának köszönhetően a Nicosia FIR
az egyik legforgalmasabb térség a régióban, a számottevő polgári légiforgalom
mellett állandó katonai jelenlét is jellemző. Bár a 2000-es évek elején görög
ciprióta és izraeli viszonyban is felmerültek légtérsértésekből adódó viták (Grief
2009), a Nicosia FIR státusza főként Törökország és az , ÉCTK" vonatkozásában
problémás. A korábban említett párhuzamosságok ebben az esetben az 1970-es
évek közepén létrehozott , Ercan FIR"-hez kapcsolódnak. A komplex problé¬
mahalmaz lényege, hogy a török és török ciprióta légirányítás az Ankara FIR
területéből déli irányba távozó repülőgépeket az , Ercan FIR" míg a nemzetközi
repülésügyi hatóságok a Nicosia FIR felelősségi körébe rendelik. Mivel a görög
ciprióta és a török ciprióta légirányítás nem kommunikál egymással, ezért a
térségben tartózkodó repülőgépek gyakran eltérő utasításokat kapnak. A le¬
hetséges kockázatokat jól megvilágítja a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség