Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000111/0000

A felsőbüki Nagyok évszázada. A politikai elit útjai a kései rendiség időszakában

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Title (EN)
The Felsőbüki Nagy Family and Their Century in the History of Hungary. Paths of the political elite in the eighteenth and early nineteenth centuries
Field of science
Kora újkori történelem / Early modern history (12976)
Series
Mikrotörténelem
Type of publication
tanulmánykötet
022_000111/0031
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 32 [32]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000111/0031

OCR

30 Szemethy Tamds való részvétel, illetve bizonyos esetekben a dominus udvarában való nevelkedés. Dominkovits Péter a 17. századra vonatkozóan több esettanulmányban is vizsgálta a Sopron vármegyei hivatalnokok társadalmi helyzetét, megállapításai alapján pedig elmondható, hogy a század folyamán továbbra is a familiárisi viszony határozza meg leginkább a vármegye alispánjainak érvényesülési lehetőségeit." Az elterjedt nézet szerint a 18. századra a hagyományos familiárisi viszony felbomlott, a főurak pedig , magukra hagyták?" a köznemességet."5 Ezzel szemben többen úgy vélik, hogy a 18. század végére jellemző professzionalizációs folyamatok kibontakozásáig, " az arisztokrácia és a megyei nemesség között egy patrónus-kliens fogalompárral leírható kapcsolat alakult ki, amely már nem azonos a korábbi középkori eredetű familiaritással, de még nem jellemzi egyértelműen a professzionalizáció nyomán létrejövő formális szerződéses viszony sem. A patrónus-kliens viszony a familiárisi kötődésénél lazább, azonban továbbra is aszimmetrikus viszonyrendszer volt, amely kulcsfontosságú lehetett a 18. század folyamán, éspedig nemcsak az ällamigazgatásban hivatalhoz jutó személyek kiválasztásában," hanem a nagybirtokok hatékony igazgatásában is.'* Pál Judit több példán keresztül is vizsgálta a Károlyiak kliensi hálózatának működését. Vizsgálatai nyomán kimutatható, hogy a Károlyi család kliensei rendszeresen tudósították őket a vármegye ügyeiről, segítettek elintézni patrónusuk ügyes-bajos teendőit, cserébe pedig a Károlyiak segítették klienseik felemelkedését, anyagi gyarapodását." A patrónus-kliens viszony egyben kulturális, nyelvi mintázatot is hordozott, amely elsősorban a kliensek által írt rendszeres tudósítások kapcsán érhető tetten. Heiko Droste kutatásai alapján elmondható, hogy a kliensek leveleiben általában megjelent az alávetett helyzetre való utalás,"?" ugyanakkor Pál Judit kutatásai alapján nem 5 Koltai 2012: 248-249. 4 Dominkovits 2005: 161. 5 Wellmann 1941; Pâl 2007: 1409. Vü.: Sebôk 2016, Khavanova 2014, Fazekas 2014. 7 Az allami hivatalokban fennällé patrénus-kliens viszonyrendszerre vonatkozóan Fazekas István elemezte a kancelláriai jegyzők csoportját, és tett releváns megällapitäsokat. (Fazekas 2014: 1144.) 5 Vari 1990: II. Pal 2007: 1409.; Pal 2010: 180. Droste 2005: 252.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1596 px
Image height
2517 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
946.88 KB
Permalink to jpg
022_000111/0031.jpg
Permalink to ocr
022_000111/0031.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu