OCR Output

30 Szemethy Tamds

való részvétel, illetve bizonyos esetekben a dominus udvarában való
nevelkedés. Dominkovits Péter a 17. századra vonatkozóan több
esettanulmányban is vizsgálta a Sopron vármegyei hivatalnokok
társadalmi helyzetét, megállapításai alapján pedig elmondható, hogy
a század folyamán továbbra is a familiárisi viszony határozza meg
leginkább a vármegye alispánjainak érvényesülési lehetőségeit."

Az elterjedt nézet szerint a 18. századra a hagyományos familiárisi
viszony felbomlott, a főurak pedig , magukra hagyták?" a köz¬
nemességet."5 Ezzel szemben többen úgy vélik, hogy a 18. század
végére jellemző professzionalizációs folyamatok kibontakozásáig, "
az arisztokrácia és a megyei nemesség között egy patrónus-kliens
fogalompárral leírható kapcsolat alakult ki, amely már nem azonos
a korábbi középkori eredetű familiaritással, de még nem jellemzi
egyértelműen a professzionalizáció nyomán létrejövő formális szer¬
ződéses viszony sem.

A patrónus-kliens viszony a familiárisi kötődésénél lazább, azon¬
ban továbbra is aszimmetrikus viszonyrendszer volt, amely kulcsfon¬
tosságú lehetett a 18. század folyamán, éspedig nemcsak az ällam¬
igazgatásban hivatalhoz jutó személyek kiválasztásában," hanem
a nagybirtokok hatékony igazgatásában is.'* Pál Judit több példán
keresztül is vizsgálta a Károlyiak kliensi hálózatának működését.
Vizsgálatai nyomán kimutatható, hogy a Károlyi család kliensei
rendszeresen tudósították őket a vármegye ügyeiről, segítettek el¬
intézni patrónusuk ügyes-bajos teendőit, cserébe pedig a Károlyiak
segítették klienseik felemelkedését, anyagi gyarapodását."

A patrónus-kliens viszony egyben kulturális, nyelvi mintázatot is
hordozott, amely elsősorban a kliensek által írt rendszeres tudósítá¬
sok kapcsán érhető tetten. Heiko Droste kutatásai alapján elmond¬
ható, hogy a kliensek leveleiben általában megjelent az alávetett
helyzetre való utalás,"?" ugyanakkor Pál Judit kutatásai alapján nem

5 Koltai 2012: 248-249.

4 Dominkovits 2005: 161.

5 Wellmann 1941; Pâl 2007: 1409.

Vü.: Sebôk 2016, Khavanova 2014, Fazekas 2014.

7 Az allami hivatalokban fennällé patrénus-kliens viszonyrendszerre vonatko¬
zóan Fazekas István elemezte a kancelláriai jegyzők csoportját, és tett releváns
megällapitäsokat. (Fazekas 2014: 1144.)

5 Vari 1990: II.

Pal 2007: 1409.; Pal 2010: 180.

Droste 2005: 252.