OCR Output

és a különféle témáknál az egyházi állásfoglalások ismertetése által a vélemények
ütköztetésének lehetőségét is felvállalva tár elénk egy összetett képet."

Ezenkívül számos nemzetközi egyezmény (nürnbergi kódex, helsinki nyilatko¬
zat, oviedói egyezmény) is foglalkozik az élet kezdetén felmerülő erkölcsi kérdések
véleményezésével, így összességében kijelenthető, hogy rendelkezésre áll egy olyan
bőséges tudástár, amely megalapozott hátteret tud biztosítani a kérdéssel való ér¬
demi foglalkozásra."

Korosztályi meghatározottság

Ahhoz, hogy egy adott témáról kellő alapossággal tudjon gondolkodni a fiatal, nem¬
csak az ismeretek átadására, hanem az ismeretek megfelelő korosztályban történő
prezentálására is szükség van. A gyermek tanulási folyamatával és alapvetően a kog¬
nitív folyamatok életkori szakaszokhoz rendelt fejlődési útjával meghatározó módon
Jean Piaget svájci pszichológus foglalkozott. Noha elméletét ma már számos bírálat
éri, segítségével mégis megfogalmazhatunk egy olyan sémát, amely használható a
gyermek értelmi fejlődésének vizsgálatakor. Fontos hozzátenni, hogy a sémák időbeli
elhelyezkedése és tartalma egyénenként eltérő lehet, sorrendjük mégis mindenki¬
re egyformán érvényes — jóllehet Szabóné Mátrai Mariann megjegyzi, hogy a mai
kor kutatói , az univerzális sémák helyett, illetve mellett sokkal inkább figyelembe
veszik a kontextust és a lokális szempontokat. Nagyobb hangsúlyt kap a személyes
érés specifikussága, a család mint a kontextus fő tényezője."

Piaget elmélete szerint a megismerő folyamatok fejlődése egy szenzomotoros,
műveletek előtti, konkrét műveleti, és egy formális műveletinek nevezet időszakon
megy keresztül. A 7-11 éves korig terjedő időszak vizsgálatakor megfigyelhető,
hogy a gyermek már képes az absztrakt műveletek, szabályok felfogására, de azok
szélesebb összefüggésekben való értelmezésére még nem. Így leginkább a formá¬
lis műveleti szakaszban ér el a gyermek arra a fejlődési szintre, hogy képes legyen
kombinatorikus gondolkodásra, akár hipotézisalkotásra és dedukcióra. Az elvont
kijelentések logikai elemzése, elvont kijelentések vagy fogalmak használata, sőt az
esetleges hipotézisalkotás ellenőrzési képessége mind-mind olyan tulajdonság,
amelyek alkalmassá teszik őket az élet kezdetéhez kapcsolódó etikai kérdések vizs¬
gálatára, sőt mivel jövőjükkel, lehetőségeikkel, ideológiai és környezeti problémákkal
is képesek foglalkozni, így a lehető legjobb periódus a formális műveleti szakaszba
érő fiatallal ezen etikai kérdések tárgyalása."

18 FAZAKAS-KOVÄCS 2020, 145-333. O.
19 SANDOR 2016, 31-36. 0.

20 SZABÖ 2010, 130. 0.

21 COLE-COLE 1998, 337-349. 0.