OCR Output

tudattalan ignorálása még az érintett egyének esetében is megfigyelhető." Vicsek
Lilla és Szolnoki Noémi kutatása többek között azon nők döntési mechanizmusait
vizsgálta, akik döntéshelyzetbe kerültek egyes embriók státuszával kapcsolatban az
In vitro fertilizációs kezelés kapcsán. , Meglepő módon az interjúalanyok beszámo¬
lójában alig jelentek meg életetikai szempontok a döntéshozatalnál és a lombikeljárás
negatívumaival kapcsolatban"? Mindez pedig vélhetően nem a hanyagság, vagy a
nemtörődömség következménye, hanem sokkal inkább a fentebb vázolt folyamatok
egyéni életre gyakorolt leképeződése.

Vizsgálva az asszisztált reprodukciós eljárásban felmerülő etikai kérdéseket, lát¬
va, hogy a témában nagyon nehezen lehet egzakt igazságokat megfogalmazni, és
szemlélve, hogy szerteágazó vizsgálódást igényel akár csak egy-egy részterülete is
az asszisztált reprodukció által felvetett etikai kérdéseknek, végül pedig észlelve a
mai kor hozzáállását a témához, komoly dilemma, hogy lehet-e, kell-e egyáltalán
a tanítás és a tanulás, így akár a valláspedagógia, akár a gyülekezetpedagógia terü¬
letén foglalkozni a témával.

Az evangélikus hitoktatás csak marginálisan foglalkozik a területtel, hisz a 10.
évfolyamban a hit- és erkölcstan kerettanterv ugyan jelentős hangsúlyt helyez az
emberi kapcsolatokra, és megpróbálja orientálni a tanulót a párválasztásra, gyer¬
mekvállalásra és a családi életre való felkészítésben, de a krízishelyzetek tárgyalásán
túl mélyebb erkölcsi vizsgálódásra nem ter ki."

11. évfolyamban a kerettanterv már nagyobb hangsúlyt helyez az etikai kérdések
vizsgálatára, a , teremtett világ és tárgyi környezet" tematikai egységnél jól érzé¬
kelhető a cél, hogy számos erkölcsi dilemma megvizsgálása után — amelyek közül
egy az élet kezdetének etikai kérdése — segítse az eligazodást az oktatásban részt
vevő diákok számára. Célként fogalmazódik meg, hogy lássa meg az adott diák az
alkalmazott etikai kérdések komplexitását, a döntések meghozatalának nehézségét,
és ismerje meg a hozzájuk tartozó bibliai útmutatást. A kerettanterv külön célként

1 VICSEK-SZOLNOKI 2015, 150—167. O.

2 Uo. 163. o.

3 Magyarországi Evangélikus Egyház , Hit- és erkölcstan" tantárgyi kerettanterve az 1—12. évfolyamok
számára, 10. évfolyam.