szakértő orvos minden interjúban elmondja: , A trauma nem az, ami velünk történt,
hanem az, ami a velünk történt esemény hatására bennünk történik" És mi történik
a traumäinkkal, ha nem tudunk megbirkózni velük? , Bessel van der Kolk szerint
megrekednek a testünkben, és a rettegés és tehetetlenség állandósult állapotában
tartanak bennünket!" Nem maradhat így az ember. Jézus nem hagyja az embereket
se halott, se élőhalott helyzetben. Megváltoztatja az állapotukat. Feltámasztja őket.
Amikor Jézust a feltámadásról kérdezik, nagyon erős kijelentést tesz: , Isten pedig
nem a holtak Istene, hanem az élőké! (Mt 22,32b) Ezzel több dologra utalhat, így
arra is, hogy amennyiben Isten az élőké, a feltámadás is valós lehetőség olyanoknak,
akik élni akarnak, és szabadulni szeretnének az élőhalott állapotból, esetünkben a
traumatizalt benultsägböl, diszfunkciökböl, emlekbetöresektöl, krönikus fäjdalmak¬
tól stb. A feltámadással kapcsolatban visszautal Isten Mózessel való találkozására:
s Én vagyok atyádnak Istene, Ábrahám Istene, Izsák Istene és Jákób Istene. Ekkor Mózes
eltakarta az arcát, mert félt rátekinteni az Istenre. Az Úr pedig azt mondta: Meglát¬
tam népem nyomorúságát Egyiptomban, és meghallottam segélykiáltásukat a sanyar¬
gatók miatt, mert ismerem fájdalmukat? (2Móz 3,6—7)
Az Ószövetség úgy írja le a zsidó nép rabszolgaságát Egyiptomban, mint egy ko¬
moly munkatábort, ahol sanyargatták, diszkriminálták és elnyomták a hébereket.
Ráadásul az egyiptomiak szisztematikus népirtásba kezdtek azzal a törvénnyel,
amely előírta az újszülött zsidó kisfiúk megölését. Erre Isten azt mondja, így nem
lehet élni, ez nem élet. Kimentelek titeket.
A gyógyulások, szabadulások és feltámadások mindig szemmel láthatók, kéz¬
zelfoghatók a Bibliában. Mindenki találkozhat a feltámadottal, beszélhet hozzá, és
megérintheti. A szemünk láttára megy végbe mindez. Jézussal sincs ez másképp.
Megjelenik a tanítványainak, és hétköznapi életet él velük. Jézus feltámadása után
olvashatunk halálának utóhatásairól és halála utáni utóéletéről, új életéről is. Va¬
jon ugyanolyan maradt szenvedései, traumái után, mint amilyen előtte volt? Mi
változik? Mit demonstrálnak a sebei? Mi köze Jézus sebeinek a mi sebeinkhez?
A feltámadás rezilienciához? vezet, vagy benne van egy potenciálisan új élet lehe¬
tősége, ami meghaladja ezt?
10 V6. SHIRO 2023, 47. O.
"Uo.
B A reziliencia olyan képesség, amely elősegíti a traumával való hatékony megkiizdést.