A hittankönyvek tananyagai témakörök szerint vannak csoportosítva. Nézzünk meg
pár példát a következő táblázatban, milyen zeneműveket lehetne társítani például
a 6. évfolyam hittananyagához:
Témakörök Zeneművek
1. Én (Pál élete, 1—10. lecke) 1. Mendelssohn: Pál oratórium (részletek)
2. Család (12. lecke) 2. Schumann: Asszonyszerelem, asszonysors
3. Teremtett világ (Baj van a Földdel,
a Földdel van baj? 49. lecke) 3. Mahler: Dal a Földről, I. tétel
4. Isten ura a természetnek, gondviselés
(50. lecke) 4. Haydn: A Teremtés oratórium (részletek)
5. Hogyan jelented ki gondviselésedet,
Uram? Illés és a szárazság (51. lecke) 5. Mendelssohn: Illés oratórium (részletek)
6. Bach: Jagdkantate (BWV 208) — Schafe können
6. Pásztor vagy bárány (54—55. lecke) sicher weiden (részlet)
7. Hol a hazám? Népemhez tartozom 7. Bartók: Este a székelyeknél; Concerto
Magyar vagyok? Magyar vagyok! (részletek)
Az utóbbi példánál Bartók, aki több nép dallamait, szokásait vizsgálta és gyűjtötte
össze, a ,többetnikumú ország" fogalmához is jól illeszkedik, hiszen többféle szom¬
szédos nép kultúrájával került személyesen is kapcsolatba.
Számos művet lehetne még fölsorolni, amely a hittanoktatásban hasznos lehet.
A klasszikus zeneművek képesek erényeket és a jóra, igazra törekvést közvetíte¬
ni, így mélyítve a gyerekek hitét és segítve őket az igazi értékek megismerésében.
A klasszikus zenének az evangélikus hitoktatói képzés során történő tágabb meg¬
ismertetése és az iskolai hitoktatásban való használata nem csupán a fiatalok zenei
és általános műveltségének növelését szolgálhatja, hanem támogathatja a gyerekek
lelki és erkölcsi fejlődését.
Isten ajándéka a sok tehetséges zeneszerző, akik olyan kincseket hagytak az utó¬
korra, amelyekből a hitünk is épülhet. , Egyébként pedig, testvéreim, ami igaz, ami
tisztességes, ami igazságos, ami tiszta, ami szeretetre méltó, ami jó hírű, ha valami
nemes és dicséretes, azt vegyétek figyelembe!" (Fil 4,8) Ez a páli idézet is jól meg¬
világítja azokat a morális és szellemi alapelveket, amelyek mentén a zenei nevelés
is hangsúlyosabb helyet kaphat a hitoktatásban. A klasszikus zene tanítása a hit
nevelésének terén olyan erkölcsi támpontot ad, amely elősegíti a nemes, igazságos
és tiszta gondolkodásmód kialakulását, ezzel mélyítve a fiatalok lelki és erkölcsi
tudatosságát.