Rendkivül izgalmas hatässzünet jön. Nem tudjuk, mi lesz. A bögök fokozatosan
növekvő dinamikai játéka, majd a többi hangszercsoport csatlakozása meghökkent
reakció az imént hallottakra. Sokkoló hangzásnak lehetünk fültanúi, miközben a
rézfúvósok, ütők is megjelennek, és végül a dallamvonal csúcspontja beletorkollik
a nep (körus) „Hilf, Herr! Hilf, Herr!” veszjöslö jajkiältäsäba.
A szerzők élettörténete, a művek kialakulásának folyamata és az igéhez való kap¬
csolatuk mind érdekes információ és általános műveltséget támogató ismeret lehet
a gyerekek számára.
A 3. osztályos tananyagban szerepel Jairus lányának feltámasztása. Ehhez a té¬
mához Liszt Ferenc Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen zongoravariacidjat tudnam el¬
képzelni illusztrációként tartalma alapján. Ha megnézzük a zeneszerző életrajzát,
kiderül, hogy két gyermekét is elvesztette. Érdekes lehet a diákoknak, hogyan ültette
át zenébe Liszt mély fájdalmát, érzelmi vívódásait, gyászát, és hogyan jelenik meg a
Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen zongoradarabja végén a Krisztusba vetett reménysé¬
ge. Ennek a zeneműnek kapcsán Finta Gergely egy korábbi tanulmányában olvas¬
hatunk a zeneterápia jelentőségéről." Talán szenvedés nélkül nem is lenne akkora
jelentősége ennek a korálnak a mű végén. De mi is az a szenvedés? Gombkötő Beáta
szerint az életünk megújulásához hozzátartozó lelkiállapot."
Liszt Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen című zongoravariációját első lánya, Blandine
halála után 1862-ben komponálta. Két évvel korábban pedig fiát, Danielt vesztette
el. Egy ilyen súlyos, gyászos időszakban talán nem is meglepő ez a téma, hiszen
két év alatt két gyermekét temette el; de miért pont Bachot idézi? — kérdezhetjük
joggal. Liszt már fiatal zongoraművészként is gyakran találkozott Bach zongora¬
műveivel, szívesen és gyakran játszotta darabjait, főleg a Wohltemperiertes Klavier
prelúdiumait és fúgáit, a Goldberg-variációkat, és a barokk mester orgonaművei
közül is átírt néhányat zongorára. Bachról így írt 1863. szeptemberében Carl! Gil¬
le barátjának, Rómából: , Hándel iránti minden tiszteletem ellenére továbbra is
mindenekelőtt Bachért rajongok; és ha beteltem Hándel hármashangzataival, a
passió, a h-moll mise kincset érő disszonanciái és a bachi polifónia más csemegéi
(fűszerei) felé húz a szívem"?