Aller au contenu principal
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu
S'identifierS'inscrire
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Aperçu
022_000110/0000

Teológia és tanulás: a változás lehetősége. Az Evangélikus Hittudományi Egyetem oktatóinak és doktoranduszainak tanulmánykötete

  • Aperçu
  • PDF
  • Afficher les métadonnées
  • Afficher le lien permanent
Title (EN)
Theology and Learning: the Possibility of Change
Field of science
Teológia / Theology (13036), Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Teológia és…
Type of publication
tanulmánykötet
022_000110/0341
  • Présentation du journal
  • Page
  • Texte
  • Métadonnées
  • Découpage
Page 342 [342]
  • Aperçu
  • Afficher le lien permanent
  • JPG
  • TIFF
  • Précédente
  • Suivant
022_000110/0341

OCR

Bach mellett még sok más nagyszerű zeneszerző művei is gazdag forrást jelenthetnek. Számtalan opust sorolhatnánk fel, melyek tükrözik a keresztény értékrendet, és segíthetnek a diákoknak a hit élményszerű megélésében. Mendelssohn például a protestáns egyházzene megújítójaként ismert, míg Johannes Brahms vallásos művei, mint a Német reguiem, komoly lelki üzeneteket hordoznak. Robert Schumann zenéjében a gyerekekhez is szólva, egészen különös látásmóddal világít rá a tiszta, igaz erkölcsi értékekre. Úgy gondolom, nem elvetendők azok a művek sem, amelyek — mint például a Cantata profana és a benne eszményként emlegetett , tiszta forrás" — zeneileg is kristályosan tiszta kompozíciót nyújtanak. Szerkezeti és műfaji értelemben Johann Sebastian Bach kantátái állnak hátterében mintaként, viszont zenei nyelvezetében Bartók egész életművének alapelemei fedezhetők fel. Nézzük most meg Felix Mendelssohn-Bartholdy Éliás oratóriumának első pár ütemét. A mű az egyik legutolsó alkotása a zeneszerzőnek, egy évvel halála előtt, 1846 nyarán fejezte be. A bemutatóra az angliai Birminghamben a szerző vezényletével került sor. Nagy sikert aratott a darab, több mint kétezren hallgatták. A szerzőt teljesen a barokk szerzők gondolkodása hatja át: Hándel oratóriumai és a bachi stílus, amelyet annyira drágának és becsesnek tartott. Klasszikus, áttekinthető, tiszta formáit a romantika szemlélete tölti meg. A mű legfontosabb szereplője Illés próféta, aki rögtön az első pár ütemben kihirdeti az Úr parancsára, hogy egész évben nem fog esni Izrael földjén az eső: „So wahr der Herr, der Gott Israels, lebet, vor dem ich stehe: Es soll diese Jahre weder Tau noch Regen kommen, ich sage es denn” (Az élő Úrra, Izrael Istenére mondom, akinek a szolgálatában állok, hogy ezekben az esztendőkben nem lesz sem harmat, sem eső, hanem csak az én szavamra? — 1Kir 17,1) A kottára nézve rögtön az első ütemekben feltűnhet: Mendelssohn tudatosan abban is követi Bachot, hogy a hangok, amelyeket lekottázott, kifejezzék a bibliai igét. A tétel d-moll hármashangzatfelbontással indul. Szerintem itt a moll hangnem a bűn következményére, a következő időszak próbatételére utal, amely a népre vár. 16 VÁRNAI 1972, 209—210. Oo.

structurelles

Custom

Image Metadata

Largeur de l'image
1926 px
Hauteur de l'image
2693 px
Résolution de l'image
300 px/inch
Taille du fichier d'origine
1.09 MB
Lien permanent vers jpg
022_000110/0341.jpg
Lien permanent vers OCR
022_000110/0341.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

S'identifierS'inscrire

Connexion utilisateur

eduId Login
J'ai oublié mon mot de passe
  • Rechercher
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Françaisfr
  • Englishen
  • Deutschde
  • Magyarhu