Minden korosztály számára találhatunk a zeneirodalomból olyan példákat, rövidebb
műrészleteket, amelyek jól illeszkednek a tananyaghoz. Életkornak megfelelően
beilleszthetők olyan zenei betétek az óra anyagába, amelyekkel rámutathatunk a
bibliai történet teológiai üzenetére. Evangélikus egyházunk hálával tekint az ötödik
evangélistaként emlegetett Johann Sebastian Bachra, akinek remekművei különö¬
sen is alkalmasak arra, hogy a hitoktatás során felhasználjuk. Bach zenéje mélyen
gyökerezik keresztény hitében, és sok esetben közvetlenül a Szentírás szövegeire
épül. Az ő zenéje kiválóan illeszkedik a hittanórák keretei közé, hiszen képes a bib¬
liai üzenetet zenei formában közvetíteni.
Nézzünk meg most egy példát, az utolsó vacsora eseményét, amelyet Máté evan¬
géliumában a 26. fejezet 17. versétől olvashatunk, és J. S. Bach Máté-passiójában
dolgozta fel. A tanórán mutathatunk több képzőművészeti alkotást is, hogy a diákok
még jobban el tudják képzelni a bibliai történetet (pl. Leonardo da Vinci jól ismert
Utolsó vacsora című képét vagy Madarász Viktor és Derkovits Gyula modernebb
festményeit ugyanezzel a jelenettel).
A felsőbb évfolyamos tanulók kezébe akár kottaképet is adhatunk az egy-két
perces zenei részletekhez — mint egy társasjátékban —, ahol maguk is követhetik,
akár ki is színezhetik a felfedezésre váró elrejtett zenei kottakép meglepetéseit.
Mit csempésztek bele a zeneszerzők a műveikbe, és hogyan képes a zene az igét
átadni, magyarázni? Miként rejtette J. S. Bach a Máté-passióba a jelenet részleteit,
és vezette rá az olvasni nem tudó hallgatóság fülét, hogy érthetővé váljon mindenki
számára a Biblia szava?
Földes Imre részletes elemzése" gyönyörűen bemutatja Bach zseniális gondolko¬
dását a Máté-passió néhány ütemével, hogyan elevenedik meg az Írás a hangokkal
az utolsó vacsora jelenetében. Jézus bejelenti, valaki el fogja őt árulni. A tanítványok
döbbenten kezdik kérdezni, vajon melyikük lesz az. , Csak nem én vagyok az, Uram?"