Ma sokféle zenéről beszélhetünk, ezért fontosnak találom, hogy a fiatalok ismer¬
jék az igényes, jó zenét. Ahogyan nem mindegy, hogy mivel táplálunk egy fejlő¬
désben lévő gyermeket, úgy az sem mindegy, hogy mivel telítődik a diákok füle,
feje és nem utolsósorban a lelke. A jó és igényes zene terápiaként hat életünkre.
Finta Gergely egy korábbi tanulmányában is olvashatunk erről." Sok kutatás
bizonyította már, milyen jótékony hatása van a zenének és a zenetanulásnak az
emberi agyra, lélekre (memóriafejlesztő, a két agyfélteke idegpályáinak szoros
összehangolását teszi lehetővé, empátianövelő, támogatja a ritmusérzék és a
manuális érzékek fejlesztését, segíti a gyors és az előre gondolkodást, erősíti a
képzelőerőt). Nyugodtabb és megfontoltabb lesz értelmi és érzelmi szempontból
egyaránt, aki él vele.?
Úgy vélem, egy-egy komolyzenei példa megismertetése a hitoktatásban elmélyít¬
heti a teológiai és lelki nevelést. Hozzásegítheti a hallgatókat a hit mélyebb meg¬
értéséhez és átéléséhez. Az ilyen zeneművek gyakran mély üzeneteket hordoznak,
amelyek az emberi lélekkel, a hit kérdéseivel és az erkölcsi értékekkel foglalkoznak.
Mivel a zenetörténet szinte minden szerzője írt bibliai vonatkozású művet, nincs
rá mód, hogy ezeket mind felsoroljam. Inkább azt vizsgálnám meg, melyek azok a
darabok, amelyek egy-egy hittanórai tananyaghoz kapcsolódhatnak. Ezek a művek
két nagy csoportba sorolhatók:
1. bibliai témájú és címet viselő zeneművek (pl. J. S. Bach: Máté-passió; Felix
Mendelssohn-Bartholdy: Éliás oratórium és Paulus oratórium; Joseph Haydn: A te¬
remtés oratórium; Georg Friedrich Hándel: Messiás stb.);
2. rejtett bibliai vonatkozású zeneművek, amelyeknek tartalma a címből nem derül
ki, de keresztény gondolkodáshoz vagy Bach-idézethez köthetők (pl. Liszt Ferenc:
Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen; A Villa dEste szökőkútjai (Jn 4,14); Dohnányi Ernő:
2. E-dúr szimfónia Op. 40.; Ludwig van Beethoven: a-moll vonósnégyes Op. 132.;
Bartök Bela: 3. zongoraverseny; Alban Berg: Hegedüverseny stb.).
Az imént említett műveken túl még jóval többet föl lehetne sorolni, ebben a tanul¬
mányban csak egy-két példán mutatnám meg, hogyan támogathatják a hittanórák
anyagát a következő zenei részletek. Ha végiglapozzuk csak az első nyolc osztály
evangélikus hittankönyveit, láthatjuk, hogy vannak ismétlődő témák, amelyek a
különböző évfolyamokon más-más megvilágításban kerülnek a tanulók elé. Ilyen