, Szeretem a zenét, mert az:
1. nem az emberek, hanem az Isten adománya (Dei donum non hominum est),
2. mert a lelket megvidámítja (Ouia facit laetos animos),
3. mert elüzi az ördögöt (Quia fugat diabolum),
4. mert ärtatlan örömöt (boldogsägot) teremt.
S eközben eltűnik harag, vágyakozás és önhittség. A teológia után a zenének adom
az első helyet!"
Luther szerint minden embernek, de legfőképpen a diákoknak hangszeres zenét is
kellene tanulniuk, mert az jó és humánusabb emberré teszi őket, általa kevesebb
idejük marad az elfecsérelt, haszontalan időtöltésre, és távol tartja az ördögöt." Is¬
ten dicsőségére és embertársaink javára szolgálhatunk a közös zenéléssel. Ráadásul
olyan dimenzióba kerülhetünk általa, amely összeköti a földit a mennyeivel. Épp
ezért a jó zene alkalmas arra is, hogy a hittanórákon megszólaló ige magyarázatát
és üzenetét erősítse, támogatva ezzel az alkalmak közösségi élményét, színesítve
az együtt eltöltött időt. Nagy örömünkre pár éve működésbe lépett hazánkban
egy konkrét tananyagbővítés az evangélikus iskolákban az ének- és egyházzene¬
tanításhoz kapcsolódóan.
Érdemes utánanézni, hogyan gondolkodtak az emberek általában J. S. Bach ide¬
jében a hitről, zenetanulásról.
,Mind a német iskolákban, mind a latinban a legfőbb tárgy a hitoktatás volt, a legfon¬
tosabb szövegek pedig a Biblia, az énekeskönyv és a káté. [...] Minthogy a vallást és a
tudományt nem tartották összeegyeztethetetlennek, a teremtő Istenbe és az isteni te¬
remtés tökélyébe vetett hit ugyanolyan központi jelentőségű maradt, mint addig bár¬
mikor. [...] atananyag pedig magában foglalta Luther kátéját, a zsoltárokat, továbbá
német és latin írás-, olvasás-, valamint nyelvtani gyakorlatokat. [...] Johann Sebastian
és testvérei a lehető legtermészetesebb módon tagozódtak be a hivatásos muzsiku¬
sokból álló népes családba [...]. Iskolai elfoglaltságaik mellett elegendő idejük maradt,
hogy megkezdjék mindazoknak a húros és fúvós hangszereknek a fegyelmezett tanu¬
lását, amelyek megszólaltatásához egy városi zenésznek értenie kellett."
4 WA 30/II: 696, idézi KAMP 2006.
5 LVM 8: 96-97. 0. (194. SZ.)
° https://archiv.epszti.hu/noo-fooldal/szakmai-szolgaltatasok/pedagogiai-tajekoztatas-3/evangelikus¬
elemek-az-enek-zene-oktatasban (13. o.).
7 WOLFE 2004, 44. 0.