OCR Output

pedig újabb motívumokat alkalmaz Bach a felső szólamokban. Mindkét zenei jelen¬
ség az utolsó sor mondanivalójának, a keresztségben Krisztus vére árán szerzett új
élet ígéretének kiemelését szolgálja: ,,...es galt eín newes leben”

A korál manualiter feldolgozása (BWV 685) hangnemben, ütemmutatóban, ter¬
jedelemben és szerkesztésmódban is eltér az előbb tárgyalt tételtől.? Ez egy olyan
kis fúga, amelynek témája a korál első sorának 4-es lüktetésűre alakított változata,
amelyhez egy gyorsabb értékekben mozgó, de dallamvezetésében hasonló kontra¬
szubjektum társul. A téma háromszor jelenik meg eredeti formában és háromszor
tükörfordításban. A kontraszubjektum és annak tükre nemcsak az összes témához
és annak fordításához társul, hanem további két alkalommal önállóan is megszólal.
Így a téma és a kontraszubjektum, valamint ezek tükrei összesen tizennégy alkalom¬
mal fordulnak elő. Így jelenik meg ebben a darabban is Bach személyes hitvallása.

A Szentháromságra utaló hármas szám itt is jelentőséget kap: 27 (3 x 3 x 3) ütem¬
ből áll a kompozíció. A témák és fordításaik megjelenése szintén a hármas számot
hangsúlyozza. Smend ezek mellett kiemelt jelentőséget tulajdonít a 20. ütem végén,
díszített formában induló témabelépésnek." Az elemző érvelése szerint ez azért tör¬
ténik, hogy a darabban hatszor előforduló téma hangjainak összessége 51 legyen. Ér¬
telmezése szerint ezzel a szerző az 51., bűnbánati zsoltárra utal, amelynek negyedik
verse így kezdődik: ,,... teljesen mosd le rólam bűnömet..." Ez a tartalom egyértelműen
harmonizál az énekkel. Meggyőzőnek tűnik Smend érvelése azzal kapcsolatban is,
hogy a téma tükörfordítása a megtérés jelképének tekinthető. A megtérésre mint a
keresztség naponkénti megélésére a Kis kátéban utal a reformátor."

Németh Zsuzsa még egy további meggondolandó értelmezést is bemutat, misze¬
rint a megelőző feldolgozás egésze és a manualiter kompozíció hat témabelépése
megfelel a korál hét versszakának. Az elsőt a teljes pedálos kompozíció képviseli,
a ,kis" feldolgozás témái és fordításai sorban a másodiktól a hetedik versig repre¬
zentálják a strófákat."

Luther keresztelési énekével kapcsolatban ejtsünk szót a használatáról is. Hallgatóim
körében végzett megkérdezés szerint ez a korál ritkán fordul elő istentiszteleteken.
Mielőtt korunk érdektelensége felett kezdenénk el keseregni, fontos felhívni a fi¬

32 A tétel elemzésében NÉMETH 2023-ra és az általa idézett irodalomra támaszkodunk.
13 SMEND 1947, 166.; 167. 0. nyoman NEMETH 2023, 128. 0.

44 KK 4: 134. 0.

45 NEMETH 2023, 128. 0.