OCR
Az ének második versszaka így fejezi ki ezeket: , Ő mondja, hogy itt" víz légyen, De nem a víz egyedül, Igéje hozzája mégyen, "S lelke nem mérték nélkül, Ez itt" a keresztelő"? Az utolsó félmondat továbbvezet: a német szövegben a versszak zárása arra utal, hogy a keresztségben maga a Szentháromság Isten cselekszik. Ez a gondolat folytatódik a negyedik versszakban is, visszakanyarodva Jézus Jordánban való megkereszteléséhez: az Atyaisten szózata, a gyenge emberségben a folyóban álló Krisztus és a galamb formájában megjelenő Szentlélek nemcsak a Szentháromság jelenlétét tükrözi, hanem bizonyság arra, hogy a mi keresztelésünkkor is a Szentháromság Isten keresztelt." Ez ismét egy pont, amely a Nagy kátéban is hangsúlyos szerepet kap, ahol így olvassuk: , Mert akit Isten nevében keresztelnek, azt [...] maga Isten kereszteli"? Miután kiemeltük azokat a pontokat, amelyek az énekben a káté tanítását visszhangozzák, érdemes röviden számba vennünk azokat a gondolatokat, amelyek csak az egyikben vagy a másikban fordulnak elő. A káté szól a gyermekkeresztségről, a mindennapos megtérésről, a Krisztus halálába való keresztelésről és a vele való feltámadásról; ezek a gondolatok explicite nem fogalmazódnak meg az énekben. Annak sajátos gondolatmenete, hogy a keresztséget Krisztus megkeresztelésétől eredezteti, és erre nemcsak az első, hanem a harmadik és negyedik strófában is utal. A reformáció korában megjelent énekeskönyveket lapozgatva megfigyelhetjük, hogy énekünk mellett épp a Jordán-parti jelenet szerepel a metszeteken (lásd pl. 4. kép). A művészi ábrázolások közül fontos még kiemelnünk ifj. Lucas Cranach festményét 1556-ból (lásd 5. kép). Ez szinte a Luther-ének képi megjelenítéseként értelmezhető.? A központi jelenet Krisztus megkeresztelését ábrázolja. A festményen Jézus fölött láthatjuk az Atyaisten ábrázolását és a Szentlelket galamb formájában, ahogyan az ének utal a Szentháromság jelenlétére és cselekvésére. A festmény bal oldalán, megfigyelőként szerepelnek a reformátorok, Luther és Melanchton, valamint 26 ÚZMK 2772; idézi ECSEDI 2003, 95. 0. "7 Merten rámutat, hogy ez az ének központi versszaka, amely köré szimmetrikusan rendeződik a többi. Egyúttal a Szentháromság Isten által való keresztség a tétel központi gondolata MERTEN értelmezésében (2018, 92. 0.). 28 KK 4: 232. 0. 2 Vö. a festmény leírását: https://lucascranach.org/en/DE SPSG GKI2087/ (megtekintés: 2024. március 25.).